måndag 22 augusti 2011

Lemoncurd

När jag fyllde år så fick jag boken "Söta saker" och nu har jag massor som jag måste prova. Börjar lite lätt med lemoncurd, det var länge sedan jag gjorde det! Av den ska jag sen göra citronkakor, ett recept som också kommer från Söta saker. Jag tycker att det är så jobbigt att göra sånna här krämer när man måste vara försiktig så att det inte blir för varmt, jag tror att jag skulle ha vågat vispa den en liten stund till i vattenbadet. Men den smakade ok och inte rått ägg, men blev en aningens tunn. Vi får se hur det går ihop sig med kakorna...


Lemoncurd (blir ca 2 dl)

2 citroner
2 dl socker
3 ägg
75 g smör

Tvätta citronerna noga. Riv skalet på båda, dela dem och pressa ur saften.
Vispa ihop ägg och socker i en rostfri skål och rör sedan ner citronsaft och skal.
Värm sedan krämen över vattenbad under omröring tills den tjocknar. Ta upp skålen och klicka i smöret och rör om ordentligt. Häll upp i rena burkar med locka och ställ i kylen.



7 kommentarer:

  1. Den ser i alla fall helt perfekt ut! Superhärlig färg!

    SvaraRadera
  2. Lemon Curd är så gott, har med testat hennes recept och min blev tjock och fin när den blev helt kall i kylskåpet

    SvaraRadera
  3. Kjersti - Tack :)

    Cupcakesfluffan - Den blev tjockare i kylen och mycket god :)

    SvaraRadera
  4. Det lät ju inte för svårt. :-)
    Måste testa att göra egen.

    SvaraRadera
  5. Erika - Nej, det är inte så svårt. Man måste ha tålamod och orka stå och röra och vänta på att den tjocknar ordentligt. :-)

    SvaraRadera
  6. Ditt lemoncurd såg ju heeelt underbart smaskigt ut.. Måste ta tag i det snart!!

    SvaraRadera
  7. Sugar Mania - Det tycker jag att du måste göra, det är så himla gott med lemoncurd :)

    SvaraRadera