onsdag 3 augusti 2011

Glutenfri kryddpanerad lammkotlett i ugn

Lamm är en av mina favoriter! Det blir inte att vi äter det så ofta hemma, men jag äter det vääldigt ofta när vi äter ute på restaurang.
Det här receptet kommer från kokboken: "Mat för barn  & deras föräldrar" som jag tipsat om HÄR.
Vi åt det med grönsaksris.

Kryddpanerade lammkotletter

4 stycken lammkotletter
ca 1dl gf ströbröd
rivet skal av 1/2 citron
1tsk salt
1krm svartpeppar
2tsk timjan
1tsk paprikapulver
1tsk persilja
3-4msk riven parmesan
1 ägg
flytande margarin/smör

Värm ugnen till 200 grader.
Blanda ströbröd med citronskal, kryddor och ost på ett fat. Häll uppvispat ägg på ett annat fat. Vänd sen kotletterna först i ägg och sen i ströbrödsblandningen. Smält smöret i en ugnssäker form i ugnen och lägg sedan in kotletterna i formen. Sätt in formen i mitten av ugnen och låt det steka i ca 30 minuter. Det går även att steka kotletterna i stekpannan, använd mycket fett och stek ca 3-4 min på varje sida.


Titta, ser det inte lite ut som Pippi? ;-)

2 kommentarer:

  1. http://www.tasteline.com/recept/Jamies_femtimmarslamm
    Det godaste lammrecept som finns!

    Inger

    SvaraRadera
  2. Det måste jag ta och kolla in, lamm är ju aldrig fel :) Tack för tipset!

    SvaraRadera