söndag 21 augusti 2011

Fortsättning glutenfri Davosgröt

Jag testade tidigare i veckan att göra Davosgröt på bovete och nu har jag även testat med ren havre. Måste säga att smakmässigt så är havre-Davos godast. Boveten blir lite hård på något sätt, som att man egentligen behöver koka den för att den ska mjukna lite. Så jag tror att jag ska prova att hälla kokande vatten över den innan jag blandar den med yoghurten nästa gång, så att den får en liten mjukskjuts.
Jag är lite osäker på hur jag tål havre, eftersom jag inte riktigt får någon reaktion om jag får i mig gluten så är det svårt att vet. Började fundera på det då jag märker att bovetegröten ger mig bättre mättnadskänsla och havren så känner jag att den inte räcker lika länge. Och just den känslan har jag haft tidigare innan min glutendiagnos, att kroppen inte riktigt kan ta till sig energi och näringsämnen när jag ätit glutenprodukter. Så det är lite lurigt, men om mina nästa tester fortfarande inte är bra så får jag nog ta bort havren...


Davosgröt

1 dl ren havre
2 dl vaniljyoghurt

Dagens topping
1/2 äpple
1 tsk linfrön




2 kommentarer:

  1. Pröva med hirsflingor, Therése! De är mycket mjukare än boveteflingor, och proppfulla med nyttigheter. Även rårisflingor borde funka, men kan vara svårare att få tag i. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  2. Jepps, har hirsflingor på listan inför nästa storhandling :)

    SvaraRadera