onsdag 24 augusti 2011

Trollets möra vita chokladkakor

Idag har det varit första "riktiga" skoldagen för trollgumman, det är fortfarande inskolning så de var där mellan 8 och 10. Imorgon ska de äta lunch i skolan och på fredag ska de till fritids efter skoltiden. När vi var hemma på eftermiddagen så blev hon baksugen och det skulle vara kakor och med vit choklad.
Det är ju så roligt och bra att baka med henne, för hon suckar över mig när jag vill leta upp ett recept att utgå ifrån: - Men mamma vi kan väl bara blanda lite??! Så idag har vi blandat lite, men under kontrollerade former, jag har ju måttat det som vi tog.
Har varit inne på en norsk glutenblogg - Spiseskje och där hade hon ägg i sina kakor, det var nån typ av cookie har jag för mig. Tänkte att det måste vara bra att få kakorna att binda ihop sig bättre, för hon fick superfina och höga kakor. Så ett stort ägg och mycket bakpulver åkte i och det blev riktigt lyckat och verkligen goda. Vi är ju väldigt oplanerade när vi väl drar igång, så något rumsvarmt smör fanns inte, men det löste vi genom att trollet knådade smöret mjukt, det blev ett väldigt kladdigt bak. Men hon lär ju inte ha problem med torra händer ett tag framöver ;-)


Glutenfria vita chokladkakor (ca 20st)

100g smör (rumstemperarat)
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 ägg
1 stor näve vita chokladpastiller
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4-5 dl Lailas gula mjölmix

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop smör, sirap och socker (eller knåda med fingrarna som trollet, det blir mycket kladdigt) Knåda in ägget och chokladen.
Blanda en del av mjölet, bakpulver och vaniljsocker i en bunke, tillsätt det till smörblandningen. Rör i mer mjöl efter hand. Degen ska vara rätt kladdig. Det är bra att provbaka en kaka först så ser man om den verkar flyta ut eller blir ok.
Klicka ut kakor på en plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter.



4 kommentarer:

  1. Hihi... vad härligt att knåda smöret mjukt. Jag brukar faktiskt fuska lite och skära smöret i mindre bitar och köra i micron några sekunder, brukar vara toppen. Smart med ägg i, det brukar ju binda lite.

    SvaraRadera
  2. Erika - Ja, hon gillade det :) Micron är ju en bra uppfinning, har tyvärr ingen för tillfället, men när vi flyttar i okt så får vi en :-)

    SvaraRadera
  3. Hej
    vet du om hur man får tag på Laktosfri vita chockladpastiller tål ej mjölk och mjöl är ny på detta.Skulle vilja göra egen vitchoklad för det tål jag..
    Ej chocklad,nötter.Tack så jätte mycket för den fina blogg som du har underbara tips och recept.Jag är jätte frågetecken på hur mycket mjöl som man ska ta när man vill följa en vanlig recept.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vet tyvärr inte om det finns någon som säljer mjölkfria vita chokladpastiller. Har nog bara sett mjölkfri vit choklad på mitt Ica Maxi här i Lindhagen. Möjligen att det finns på Goodstore eller något annat veganskt inköpsställe?
      Jag brukar oftast ta lite mindre glutenfritt mjöl än i receptet om jag bakar efter ett glutenrecept. Man får känna sig fram och blanda i lite i taget och känna lite hur konsistensen på degen är. Kram kram

      Radera