tisdag 30 augusti 2011

Cowboyfisk

Har verkligen matidétorka nuförtiden, så jag dammade av en barnkokbok som jag hade i bokhyllan: "Maten är klar" - Kristina Eriksson & Anna Clarén. Hittade det här fiskreceptet och tänkte att det kanske skulle kunna gå hem hos Trollet... Hon är inne i en sån konstig matperiod när inget riktigt duger för damen (om det inte är pannkaka såklart) och inte det här heller, är inte säker på att hon smakade särskilt mycket, men det var livliga usch och fy... Annars så älskar hon tacos och det här är som tacofisk. Jag och Mich tyckte att det var gott (och jag kan skvallra att Mich lät lite som Elsa innan när jag sa vad jag skulle göra, hihi...) I ursprungsreceptet hade de lättcreme fraiche, men jag bytte ut till "vanlig" och tillsatte vispgrädde i sann LCHF-anda för att tunna ut det hela. Gjorde egen tacokryddblandning direkt i såsen, men det går lika bra att ta en färdig kryddpåse.

Cowboyfisk (4 port)

500 g vit fisk, vi hade hajmal
2 dl creme fraiche
1dl vispgrädde
1,5 dl riven ost
2 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
1 tsk lökpulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk oregano
cayennpeppar
Chilipulver
salt
Eller istf kryddorna 1 påse tacokrydda

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop creme fraiche och grädde, tillsätt kryddor och ost. Bred blandningen över fisken och ställ in mitt i ugnen ca 20 min. Servera med kokt eller pressad potatis och sallad eller grönsaker.


Hmm, sånna här matbilder blir inte alltför snygga...

2 kommentarer:

  1. Det lät oootroligt gott. Här i familjen är taco också väldans poppis. Fiskt går också hem om den är typ panerad a la fiskpinnar eller så men detta receptet låter som det kunde funka faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Annelie - Du får testa, det var smarrigt. Elsa brukar gilla fisk, men just igår hade hon redan bestämt sig innan för att hon absolut inte skulle ha fisk... Hon fick äta grönsaker istället ;-)

    SvaraRadera