onsdag 18 april 2012

Skönhetsvård från ett skafferi nära dig?

Häromkvällen fick jag för mig att jag skulle göra en hårinpackning av det fetare slaget. Min kropp är inne i en utrensningsfas och jag har känt att hårbotten blivit lite torr och kliig. Jag gjorde en liknande inpackning för några år sedan, då med kokosmjölk. Kakao innehåller nyttiga antioxidanter och mineraler och sägs ha en läkande effekt på huden; kanske att det funkar bra på håret och hårbotten :)
Jag kan säga såhär, håret blir ju väldigt fettigt, jag tvättade det två gånger med bikarbonatvatten och en gång med mitt ekologiska shampoo och det var fortfarande en aning fettigt på morgonen. Så därför tvättade jag det en gång till. (nästa gång kanske det får sitta i en kortare stund, satt ju minst 15 minuter denna gången) I morse kändes det bättre, inbillar mig att håret känns lite tjockare, hihihi...
Om du är blond så skulle jag inte testa med kakao, den gör nämligen att håret blir lite mörkare, tvättas iochförsig ut rätt fort, men jag skulle undvika det om jag var ljushuvad (man vet ju aldrig hur det blir) Hade några sköna timmar där jag inbillade mig att de gråa hårstråna inte var grå iallafall :-) Med fördel så håller du dig i badrummet när du ska gegga in allt i håret, för det kan bli rätt så kladdigt och droppa lite här och var. Man kan även råka få till det så att det rinner in i ena ögat... Men det är väl det som är charmen med att ha lite spa på hemmafronten, man vet aldrig vad som händer ;-)

Kokos och kakaoinpackning

2 stora mat-matskedar kokosolja
1-2 msk kakao

Smält kokosoljan i varmvattenbad, jag tog bara en skål som jag ställde i varmt vatten i handfatet. Den oljan jag har smälter vid 28 grader och man vill ju inte ha det för varmt när man ska gegga in det i håret... Rör ner kakaon till en jämn smet. Applicera i håret och hårbotten, kläm fast håret i en hårklämma och låt det verka en stund, jag satt ca 15 minuter. Sen tvättade jag det två gånger med bikarbonat 1/2 msk till 1 dl varmt vatten. Mer om detta skafferishampo kan du läsa om hos Sarah och bloggen Ecocentrisk och sen en gång med mitt "vanliga" ekoshampo och sköljde med vatten och äppelcidervinäger (kan du också läsa om hos Sarah).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar