torsdag 30 december 2010

Hemmagjord chokladglass

Jag fick en glassmaskin i julklapp av Mich :) Jag och trollet bestämde oss för att testa chokladglass och det blev supersmarrigt. Receptet komme från häftet som var med maskinen. Lite klurigt med infrysningen bara, maskinen var nog "för kall", det var mycket glass som fastnade runt kanterna så att själva rotorn nästan inte orkade köra klart. Nästa gång kanske jag ska ta ut den lite i förväg så att den får tina upp sig några grader? Plus att jag nog ska göra två-tre sorter på en gång. För det kändes lite i glass-själen att bara låta behållaren stå och tina efter att ha kört chokladglassen.
Det finns så många sorter jag vill testa, ska göra några sånna B&J-typer med kakdeg eller cheesecake, har längtat efter sån glass :) Måste ner i källaren och kolla om jag hittar recept från gymnasietiden, vi gjorde mycket glass då, har säkert något bra grundrecept som jag kan använda till mina experiment :)

Chokladglass

2,5 dl gammeldags mjölk
100g socker
1 ägg
80g kakao
450g vispgrädde (är väl ca 4,5dl)

Blanda mjölk, ägg och socker i en kastrull. Värm blandningen på låg värme utan att koka, under omröring tills den börjar tjockna.
Tillsätt därefter kakaon. Låt kallna i rumstemperatur och sen i kyl minst 12 timmar.
Häll blandningen i maskinen och kör till önskad konsistens.

4 kommentarer:

  1. Mums! jag fick oxå en glassmaskin i julklapp, men har inte hunnit testa den än.

    Cupcakesfluffan har en massa goda glassrecept på sin blogg.. :)

    En trevlig kväll och ett Gott Nytt År önskar jag!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, ska kika in hos cupcakesfluffan och hitta lite smarriga glassrecept! :)
    Tack och Gott Nytt År!!

    SvaraRadera
  3. Spännande med en glassmaskin. Jag är inte någon stor glassätare, men jag har förstått att det blir riktigt gott när man gör det själv. Vore kul att testa, men då får det nog bli hos någon vän som kanske har någon. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är spännande :) och det blir verkligen supersmarrigt när man gör själv.

    SvaraRadera