fredag 17 december 2010

Julgodis, julgodis

Nu närmar sig julen med stormsteg och då hör det ju självklart till att göra lite julgodis. Jag hoppas att vi kommer göra ett par sorter till i helgen. Har tänkt prova göra någon slags vuxentryffel, med en likör som jag har och kanske någon glöggtryffel med nötter och russin. Vi får se. Nu har vi iallafall gjort rischoklad, vit ischoklad och skumtomtefudge. Skumtomtefudgen fick jag inspiration av hos Annicake. Ska bli spännande att smaka sen när den stelnat klart i kylen!!
Ischoklad är ju en gammla klassiker. Men det är första gången jag gör med vit choklad och det blev hur gott som helst!! Inga smarties på om man ska bjuda en glutenintolerant, om du inte lyckats hitta en vetefri sort då :) Det har inte jag gjort, men de är så himla fina färger på just Smarties. (Nonstop är lite trista tycker jag) Nu har inte de på bilden så klara vackra färger, glömde dem i kylen utan plasttäcke och färgen liksom försvann under natten...
Rischokladen gjorde vi väldigt enkelt och bara smälte lite choklad över vattenbad och sen rörde vi ner puffat ris tills det kändes som en bra konsistens.

Vit ischoklad

100g kokosfett
200g vit choklad
Smarties (ej gf)

Smält kokosfettet i en kastrull. När det är smält häll i den hackade chokladen och rör om tills allt smält. Fyll i ischokladformar och när den stelant lite så går det att lägga på en smarties. Tyvärr har jag inte hittat några glutenfria smarties, måste kolla runt lite. Så dessa får jag äta utan topping...



Skumtomtefudge (ca 30st)

50 gr skumtomtar (Cloettas är gf)
2 dl socker
1 dl grädde
50 gr smör
några droppar röd karamellfärg
100 gr vit choklad

Klipp tomtarna i småbitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med grädden, sockret och smöret.
Värm på medelvärme tills allt smält.
Ta av kastrullen från värmen och tillsätt hackad vit choklad. Rör om tills chokladen smält.
Droppa i några droppar röd karamellfärg för att förstärka den rosa färgen.
Klä en form med bakpapper och häll i smeten, så att det blir ca 1 cm tjockt. Låt svalna och ställ i kylen ett par timmar innan det går att skära den i bitar.

En härlig gegga blev det :)

6 kommentarer:

  1. De var jättegott,julgodiset!!! Du är så duktig!!! Kram och Tack

    SvaraRadera
  2. Gud vad mycket gott du gjort den senaste tiden! Saffranskakan såg jättegod ut! Jag försökte mig på skumgodisfudge igår men fick ett telefonsamtal när allt stod på spisen... så resultatet blev... haha... inget ätbart om man säger så :P
    GOD JUL!

    SvaraRadera
  3. Helena - Hihi, typiskt att det ska ringa mitt i godisbaket :) GOD JUL!

    SvaraRadera
  4. Skumtomtefudgen blev helt gudomlig!! Kommer bli tradition hemma hos mig nu kan jag lova! :D

    SvaraRadera