måndag 20 december 2010

Månadens sötsak - farligt god saffranskaka

Mitt bidrag till Månadens sötsak - kryddat blir denna farligt goda saffranskakan. Den har snabbt blivit en favorit som jag längtar efter när julen närmar sig och den brukar gå hem hos de flesta som smakar den :)
Receptet kommer från klassikern "Sju sorters kakor". Det är massor med smör och kärlek i den här kakan!

Saffranskaka

200g smör
1 pkt saffran
2 ägg
3dl socker
1 1/2dl mjölk
4dl Lailas gula mjölmix
2tsk bakpulver

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, smör och mjölk. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll upp i en bröad springform.
Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 min på 175 grader.
Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.



Skynda, skynda innan kakan tar slut...

3 kommentarer:

  1. Ååå, coolt, precis den typ av recept som jag behövde just nu!! Behöver nåt att ta med till en spelning imorgon (det är på ett äldreboende och blir fika efteråt), ska nog prova den här om jag har saffran hemma!

    SvaraRadera
  2. Hejsan tack för kommentarerna på bloggen. Lussebullarna vart ju fina. Kan du inte frysa in dom ogräddade och ta fram och grädda när du vill ha dem om du tycker de blir torra efter någon dag?

    SvaraRadera
  3. Susi - såg att du testade men inte var så nöjd med resultatet, att det blev kladdigt. Tror att det är din ugn som är boven i dramat, inte du ;-)

    Åsa - Vsg :) Det funkar rätt bra om man fryser in dem färska och sen värmer i ugnen. Men de blir tyvärr rätt fort trista hur man än gör :( En baknöt att knäcka med andra ord ;)

    SvaraRadera