onsdag 1 december 2010

Thanksgiving och Black Friday

Ojoj, vilken härlig weekend vi har haft!! Det har varit fullspäckat schema varje dag, jag hann inte ens få iväg vykorten med posten i NY, därför erkänner jag här att jag idag har lagt dem på lådan här i sverige *s*

Vi åkte iväg tidigt på torsdagmorgon, min grupp åkte via Köpenhamn. Det var ju snöigt den här morgonen och vi var försenade till Köpenhamn och fick småspringa till gaten.Men vi hann med! Dock så blev vi stående ute på flygfältet i väntan på vår tur att lyfta, över en timme fick vi sitta där, jag var sååå hungrig! Men sen bar det iväg och maten kom fram. Jag fick glutenfritt och ja vad säger man?? Maten var ok, kyckling med potatis och grönsaker, till det fick jag riskakor. Det är iof goda, men man det består ju av ganska mycket luft... Innan landning fick jag en smörgås som var helt ok. Men jag vet att många var väldigt hungriga efter flygresan och längtade till middagen.Vi landade i hyffsad tid och blev upplockade av en guide och skjutsade till Hotellet. Vi hade ju turen att landa mitt i Thanksgivinfirandet! På kvällen gick vi till Restaurang Fiorello, som låg ett stenkast från hotellet, och fick inta en klassisk Thanksgivingmeny. Men oj så mycket mat, vi fick höra efteråt att den här middagen ska man sitta och äta under flera timmar. Vi gjorde nog en ovanligt snabb variant och det resulterade i att vi inte orkade äta upp allt. Det kom in rätt efter rätt och gigantiska protioner. Vi började med Vegetarisk Antipasto, där jag kunde äta det mesta. Forsättning med Seafood Risotto, som var himelskt god! Här kommer ett litet "smakprov":

Sen kom själva huvudrätten in, en gigantisk tallrik med kalkon och alla tillbehör. Jag fick dock inte alla tillbehören. Men jag kan säga att jag var väldigt mätt redan och alla de andra satt som fågelholkar och fattade inte att de skulle orka äta upp hela den portionen?? Jag fick kalkon och bönor med mandel och lök, mumsigt.
Vid det här laget var vi helt fullproppade och då var de dags för en liten efterrätt. Det gick att välja på Pumpkinpie, Pecanpie eller chokladmousse. Jag kunde äta moussen, döm av min förvåning när denna portion kom in... Två gigantiska slevar med chokladmousse och vispgrädde, tjoff tjoff på tallriken...

Snyggt upplägg va??
Det skulle ha varit chokladdoppade jordgubbar som avslut. Men ingen orkade äta mer eller hålla sig vaken längre. Kan säga att vi alla stupade i säng efter den här måltiden.

Black Friday - och vi har konferens

Fredagen var vår konferensdag och Black Friday i USA. Som är den stora inledande julshoppingdagen och det var galna reor på stan. Jag fattade ju inte att de öppnade affärerna supertidigt, då hade jag hoppat iväg på stan när jag vaknade vid sextiden. Det kändes ju lite surt att vi skulle sitta inne och konferera på superreadagen. Men vi hade lite tur att hotellet strulat till det och saknade en del utrustning. Så vi fick en och en halv timme ledigt på förmiddagen och alla rusade ut på stan. Allt för att hinna ta del av den största rearabatten. Man kan ju säga att det verkligen var rea och då var det hela butiken! Inte något fjuttigt klädställ utan ALLT. Alla butiker hade olika, men det var mellan 20-50% på ursprungspriset... Det kallar jag rejäl rea! Hittade dock bara en topp. Men jag kände mig nöjd med att det var 50% på den!

Tillbaka på hotellet fick vi en dignande fruktbuffe och kaffe. Sen var det nån timmes konferens och efter det lunchdags. Vi promenerade till Ellen's Stardust Diner och det bjöds på hamburgare (jag fick dock en Cesarsallad..) och skönsång av serveringsperonalen. De som jobbar där hoppas på att en dag få sjunga i en av de stora musikalerna på Broadway.

Lunchen får avsluta den första New York-delen. Har lite tid att sova igen och umgås med Michael. Imorgon kommer Trollet och vi ska börja förbereda kaninburen för på fredag hämtar vi Bill :)
Natti natt!


5 kommentarer:

  1. Vad härligt att hitta en bloggare som inte tål gluten och som har recept!! :D Min pojkvän är glutenintollerant och jag älskar att baka.. Jag har hittat flera bra mat/bak recept som fungerar utmärkt. I min pizzadeg har jag glutenfri fiberhusk, vet inte om det gör nån skillnad med kanterna dock.
    Ikväll ska jag testa att göra glutenfria lussebullar för första gången, ska bli spännande att se hur det lyckas!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, vilken underbar uppläggning av desserten! Snacka om opretentiöst! :-D Inga krusiduller (läs ingen finess) där inte.

    SvaraRadera
  3. Elle - Kul att du har hittat hit! Hoppas att du hittar några spännande recept att testa!

    Erika - Verkligen! Det blev lite kontraster för pajerna var snyggt upplagda med lite mer finess, medans moussen bara uppslevad :-D

    SvaraRadera
  4. Haha nej efterrätten såg inte så proffessionell ut :P

    SvaraRadera
  5. Helena - haha inte direkt va? :P

    SvaraRadera