torsdag 23 december 2010

Ultrapres-tryfflar

Det sista julstöket är i full gång, det ska bli köttbullar och pepparkaksmuffins så småningom. Nu har jag precis rört ihop lite likörtryfflar och väntar på att smeten ska stelan lite så att det går att spritsa ut den. Det är en liten vildchansning detta, för jag har haft en flaska öllikör i kylen ett tag och det är den jag haft i smeten. Frågan är ju om den är glutenfri?? Själva basen är öl, men den är ju "likörad", så då kanske eventuellt malt/glutenspår försvunnit... Googlade lite och fick en träff där öllikör och glutenfritt fanns med i utsökningstexten, men det gick inte att öppna länken...
Öllikörtryfflar, skrev jag först som rubrik, men den kändes så himla konstig att läsa, som att det är på nåt konstigt språk som ingen någonsin skulle förstå *hihi* så det blev Ultrapres-tryfflar istället, så som själva likören heter. Även om den rubriken också kan vara lite svår att förstå ;-) Jag kom i kontakt med likören på en Ölmässa för två år sen. Den ska serveras varm med vispad grädde, verkligen supersmarrigt! Jag och min syster gick förbi den montern mååååånga gånger den mässkvällen :) Receptet har jag tagit från en julgodisbok och bytt ut whiskey mot likör.

Ultrapres-tryfflar

1dl vispgrädde
1msk honung
3msk likör
200g mörk choklad
30g smör

Värm grädde, honung och likör i en kastrull, det ska nästan koka.
Finhacka chokladen och rör i den tillsammans med smöret. Låt allt smälta och bli en glansig massa.
Låt den stelana något, fyll sedan en spritspåse och spitsa ut små toppar på ett bakplåtspapper eller i små formar. Sikta över kakao och låt stelna.


2 kommentarer:

  1. Vilken annorlunda likör! Den skulle jag vilja prova varm med vispgrädde (som du skriver att man ska inta den). GOD JUL!

    SvaraRadera
  2. Erka Perka - Den är supersmaskig varm m vispgrädde, perfekt nu i vintertider. Den går att beställa från Systemet! GOD JUL!

    SvaraRadera