lördag 18 december 2010

Gf Lussebullar

Lussebullar hör verkligen julen till  i mina ögon, det blir nästan inte jul om jag inte bakat dem. Så idag var det dags :) Det är alltid lika "spännande" att se resultatet nu när jag bakar glutenfritt, det är ju väldigt varierande. Ibland blir det bara hårda klumpar och ibland hur lyckat som helst och jag vet aldrig riktigt vad det är som orsakar något av resultaten?? Men antar att det behövs lite mer bakerfarenhet innan jag kan dra några slutsatser, så det är bara att baka på. Inte låta sig skrämmas av resultatet, haha så kan jag nästan inte skriva ju för jag tänker ofta  "aldrig, aldrig mer ska jag baka det här!" när det blivit riktigt misslyckat.
Har läst hos några andra glutenbloggare att de brukar låta fiberhusket svälla i degvätskan några minuter, så det provar jag för första gången idag. Jag hoppas att det ska ha bra effekt på degen! Den jäste bra och var lätt att baka ut. Jag har utgått ifrån receptet i "Lailas recepthäfte", men tog kesella istället för ägg och lite mindre socker. Nu är det bara provsmakningen som återstår :)

Lussebullar ca 30 st

50g jäst för söta degar
150g smör
5dl mjölk
1msk fiberhusk
1 påse saffran
1dl socker
1/2tsk salt
1brk kesella
14dl Lailas gula mjölmix

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, saffran och fiberhusken och låt det bli fingervarmt, 37grader.
Häll degspadet över jästen och rör tills det löst sig. Tillsätt socker, salt, kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen i maskin 3-5 minuter. Låt jäsa i 20 minuter.
Arbeta degen pånytt och tillsätt eventuellt mer mjöl. Ta upp degen på mjölat bord. Dela degen i lika stor bitar och forma till lussebullar. Lägg på plåt och täck sen med plastfilm, låt jäsa 20-30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och garnera ev med russin. Grädda mitt i ugnen 8-10 min, 250 grader.

8 kommentarer:

  1. Känner igen det där med högst varierande resultat på den glutenfria bakningen! ibland håller man ju minst sagt på att få ett bryt i köket... ;)

    Jag brukar låta fiberhusken svälla i degvätskan och tycker att degen blir mer lätthanterlig då. Gjorde gf lussebullar för ett tag sen och de blev väldigt saftiga och mumsiga, hoppas dina blev det med!
    Ha en skön fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  2. Hur blev dom då? Jag har fortfarande bara dåliga erfarenheter av fiberhusk... mina lussebullar blev inte alls bra ens utan husk:(

    SvaraRadera
  3. Hoppas provsmakningen gick bra. De ser väldigt goda ut!

    SvaraRadera
  4. Annica - degen blev väldigt lätthanterlig. Däremot så tycker jag att de blir lite torra när det får ligga ett dygn.. Men nybakta är de ju hur goda som helst!

    Susi - det blev bra, men jag tycker ju alltid att de blir torra fort. Blev ok dagen efter då jag la dem i ugnen en stund. Med eller utan husk det är frågan... =)

    Erika - de blev ok vid första provsmakningen. Dagen efter är de alltid mer åt det trista hållet ;)

    SvaraRadera
  5. Bodil: Några saker jag tror påverkat när jag misslyckats med glutenfri bakning och för att få bra resultat:
    Degspadet får inte vara för kallt. Tillsätt lite mjöl i taget-ibland blir anvisad mängd för mycket.
    Lite bakpulver i jäsdegen är bra för luftiga bröd.
    Inte röra för mycket i degen efter första jäsningen och kort jästid på plåten innan gräddningen. Men det är svårt! Ibland vill inte ens fåglarna äta det nybakade.....

    SvaraRadera
  6. Bodil - händer nog rätt ofta att jag tar i för mycket mjöl och att det blir torrt därför också. Får nog öva mig i att vara försiktigare med mjölmängden!
    Ska testa med bakpulver i nån gång!
    Ska även testa med mindre knådning och kort jästid!
    Tack för tipsen, värdelfullt med alla råd :)

    SvaraRadera
  7. Mina lussebullar brukar bli supergoda och inte torra. Mitt knep är att tillsätt ett stort finrivet äppel i degvätskan, använda kesella/Turkisk yoghurt och även ha i bakpulver(även när man bakar med jäst) och sen använder jag alltid Lailas blåa mix som är lättare att kavla/knåda. Försök att ha degen rätt så kladdig och använd degskrapan och kallt vatten på händerna som hjälp när du formar lussebullarna. Hoppas mina tips kan vara till någon hjälp. Kram Ulrika

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen Ulrika :) Jag ska nog testa med äpple, har också märkt att vissa bak blir bättre med lite extra bakpulver! Den blå mixen använder jag inte då den innehåller vetestärkelse, men kan tänka mig att den är lättare att kavla och knåda än mjöl utan vetesträkelse. Till jul får vi se hur nästa lussebak slår ut efter alla fina tips :)

    SvaraRadera