tisdag 4 september 2012

En annorlunda helg

I helgen har jag varit iväg på ett litet äventyr som inte har haft något med gluten och bakning att göra. Men jag kände att jag behövde göra något helt annat, för att få lite annat perspektiv och kanske få lite ny inspiration. För oftast så springer man ju omkring i samma hamsterhjul och maler på. Det var dags att hitta på något annat! Jag läser ju vädligt mycket och har därför även börjat följa en del bokbloggar och i år har jag läst så mycket böcker som jag annars inte skulle ägnat en tanke när jag sett dem i hyllan på bibblan eller i bokhandeln. Jag har överraskat mig själv med att läsa franska författare och framförallt så har jag snöat in mig på ungdomsböcker!!! Men allvarligt?! Det finns ju så mycket bra ungdomsböcker nuförtiden, jag vet inte riktigt hur jag ska hinna med alla som jag har missat?!

Hur som helst så har jag därför hamnat på en del författarbloggar och på min födelsedag så läste jag det här inlägget på Lisa Bjärbos blogg; skrivarkurs för nybörjare... Jag blev såklart sådär lite osäkert intresserad, jag skriver ju egentligen inte så mycket, mest mina recept på bloggen. (Ja, ni vet, inte särskilt lässpännande och jag har ju säkert inte många läsare som återkommer för att jag skriver såå spännande recept). Men jag skulle vilja förverkliga den där drömmen jag hade när jag var ung; om att kanske kanske kunna skriva en bok.
Jag var ju lite sådär, nja, ja, nej inte ska jag? Jo det är klart, men nej ändå... Sådär höll jag på hela dagen tills på kvällen därpå. Efter en sinnesväckande ryggbehandlig bestämde jag mig för att jag iallafall skulle maila och höra mig för (om jag har (o)tur så är den kanske full redan) och dagen efter var jag anmäld och hade betalat in anmälningsavgiften.

I lördags var det äntligen dags!! Vi var tjugoen stycken elever och våra kursledare (och författare); Johanna & Lisa... Det blev en helg fulspäckad med tips, övningar och mycket annat skoj! Vem vet, kanske att jag får något uppslag och verkligen sätter mig ner och börjar fila på den där boken. Nu har jag iallafall fått de första verktygen och tanken är väckt; att det kanske skulle kunna gå att skriva något. Något mer än de där novellerna som gick så bra att skriva, när jag var ung, ung, ung...(för länge sedan)

Förresten! Har ni inte läst Hungerspelen?! Nämen såååå gör det då!!! När ni ändå står där i sektionen för ungdomsböcker, kolla även in Johanna Lindbäcks & Lisa Bjärbos böcker och snegla för all del på alla andra som finns där! Hittills så har jag inte blivit besviken på en enda av de ungdomsböcker som jag läst igenom nu i år och jag kommer nog inte heller att bli det på dem som jag har in min läshög för resten av året. Nu efter helgen har jag fått en ganska hög stapel med olästa, hur ska sjuttsingen ska jag hinna med alla? För den blir ju inte mindre direkt, för jag hittar hela tiden nya som jag vill ha och läsa. *ilandsproblem* ;-)

Det viktigaste; block, pennor och kurslitteraturen;Hungerspelen...
Vi fick också köpa böcker av våra kursledare :-)

2 kommentarer:

  1. Åh så spännande!! En skrivarkurs har jag också funderat på, men aldrig kommit till skott med.
    LIVET har kommit emellan. När jag var föräldraledig - för kollossalt länge sedan - läste jag barn- och ungdomslitteratur på universitetet under två terminer, och det var hur kul som helst! Precis som du säger, det finns oändligt mycket bra ungdomslitteratur som även passar vuxna. Kul att du tagit tag i din dröm! Lycka till med författandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja, det där LIVET har en tendens att komma emellan många drömplaner. Men det är ju aldrig försent att ta tag i en dröm!

      Radera