måndag 10 september 2012

Gluten- och mjölkfri chokladcheesecake


Hade fikagäster i helgen och jag bjöd på en cheesecake, ett litet experiment som jag hittade på bloggen "Kärlek på tallrik". Helt ok, men jag är väl inte helt hundra procent nöjd. För det första så blev inte digestivekexet så gott, hade bara hirsflingor hemma och de var ingen stor hit smakmässigt. För det andra så jag har nog inte riktigt vant mig vid soyasmaken. Det kanske blir bättre med tiden, men soyaprodukterna tycker jag smakar exakt likadant, även fast de är olika produkter. Det kanske är så med "vanliga" mjölkprodukter också? Men jag tycker nog att det är skillnad i smak på tex philadephiaost och mozzarella. Jag får nog ta och experimentera mera för att få fram en,i mitt tycke, godare smak.
Att få till något mjölkfritt och sockerfritt verkar inte helt lätt, jag hittar inte nån choklad som är både ock!! Någon som vet ett märke??

Gluten- och mjölkfri chokladcheesecake

Till bottnen:
glutenfria digestivekex (recept finns här)
smält mjölkfritt smör

Till fyllningen:
1 paket silken tofu, firm – ca 250 gram (hittas i den asiatiska hyllan i matbutiken)
1 paket tofuline creamy spread
2 dl steviaströ
1 dl vatten (mjölk annan vätska, jag hade inget bra mjölkfritt alternativ hemma så det blev vatten)
saften från 1/2 citron
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk potatismjöl
1 msk maizena
200 gram mjölkfri choklad

Börja med att sätta ugnen på 200 grader och ta fram en form – jag använde en springform. Förmodligen är det en bra ide att smöra formen lite, jag gjorde inte det och mina kex fastnade som bara den i botten, eller kanske ännu bättre att preparera botten med ett smörpapper?!

Smula digestivekexen, smält smöret och tillsätt det och tryck ut kaksmeten i botten på formen. Jag har inte skrivit några kex och smörmått, kör helt på känn där. Mycket också för att jag bakar ett enda stort digestivekex och aldrig tänker på att väga det heller... Förgrädda botten i ca 7 minuter.

Sänk temperaturen till 175 grader!

Smält chokladen över vattenbad eller i micron, ställ åt sidan för att svalna.
Häll av tofun och lägg den tillsammans med creamyspreaden i en skål och vispa till en jämn smet. Tillsätt steviaströ och vatten/mjölk och vispa ytterligare. Sen ner med citron, vaniljpulver och potatismjöl/maizena, vispa tills allt är blandat. Dela upp smeten i två delar och blanda den smälta avsvalnade chokladen i den ena. Den andra häller du ner över kexskalet, sen häller/skedar du ut chokladsmeten i den ljusa.

Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter, den ska ha stelnat men fortfarande vara lite dallrig om man skakar på formen. Låt svalna och ställ i kylen i minst två timmar...

3 kommentarer:

  1. Har du testat rå choklad från Conscious? Kolla på Råvarubutiken eller på Selected Seven om de inte har någon mörk, mjölk- och sockerfri choklad. Jag är inte heller så förtjust i Tofuline, som smakar väldigt mycket soja. Gillar Sour Supreme bättre. Den är lite Philadephialik i konsistensen också. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den har jag inte testat! Ska genast ta och kolla det. Tack för tipset!!!

      Radera
  2. Såg att det nu går att beställa första boken i serien "de vita gifterna" gluten och mjölk !
    Efter att boken nu omarbetats till ett större och mer läsvänligare format går den nu att beställa via Kunskapsbutiken.

    Boken är den första i serien "de vita gifterna" och har nu vid omarbetningen samtidigt utökats från tidigare 220 sidor till att nu omfatta hela 400 (!) sidor späckade av information.
    Följ länken nedan för att beställa boken. (fungerar inte länken så kopiera den och klistra in i din webbläsare)

    http://www.kunskapskällan.se/

    SvaraRadera