torsdag 18 april 2013

Salta karameller och chokladsorbet

Tänkte att jag skulle skriva lite om min passion för Salt karamellglass, hehe... Fick en fundering ifrån Åsa om vad det var för något och om jag gjorde den själv. Nope, jag köper den. Men efter den frågan så börjar jag fundera på om inte glassmaskinen förtjänar att dammas av. Kanske glass ska bli min grej när jag går hemma och är mammaledig (och säkert inte har tid för något annat)...

Jag tror att det var för en sådär två år sedan som jag först hörde talas om Angela som var i startgroparna för att starta sin egna lilla glassfabrik. Tycker det är så himla roligt och spännande med människor som vågar satsa på en dröm sådär och så är det såklart ännu roligare när sånna projekt blir så himla lyckade och goda.

Jag vet inte om ni har hört talas om Mormor Magdas därproducerade glass?? Men det är iallafall Angelas företag och numer kan även jag få tag på hennes glass i mitt alldeles egna och nära Ica i Liljeholmen!! Glassen tillverkas i Taberg, söder om Jönköping och deras ide är att använda lokala råvaror så mycket det bara går. Det här är också en glass helt utan konstiga ingredienser och E-nummer!! Hur bra som helst. Kan ju bara jämföra med ingrediensförteckningen på en av Michaels favoriter som ligger hemma i frysen, där listan är oändligt lång för en glass som har smak av choklad, nötter och grädde... När min Salta karamell endast har 6 ingredienser på sin lista.

Priser kan ju alltid diskuteras, för det kostar ju en del. Tror att dessa ligger på 50-60 kronor/burken. Men för mig som egentligen inte är någon storkonsument av glass, så tycker jag att det är mer värt att lägga extra pengar på en "bra" glass än att jag ska betala för en massa konstigheter. För det här är något som jag unnar mig ibland och då är det skönt att veta att jag har en sort som fungerar för mig. Det är ju inte alla glassar i frysboxen idag som tex är vetefria. Väldigt många sorter innehåller vete av något slag och då är det inte bara sånna som är uppenbara som kakdeg eller cheescake, utan helt vanliga måste man se upp med.

Nu har jag hittat en till goding; Chokladtryffel, krämig chokladsorbet!!  Hur god som helst och där tror jag inte att det finns en sån naturlig saltkaramellstopp-gräns när det känns som för mycket. Men jag har ju inte heller testat att äta upp en hel burk, så jag ska kanske inte säga nåt. För mörk choklad kan ju bli rätt så mäktigt.

Så om ni råkar snubbla över Mormor Magdas glass, testa vettja!!




4 kommentarer:

  1. Verkar mumsigt det där :). Ska absolut testa den glassen om jag hittar den någonstans.
    Om du använder glassmaskinen och kommer på något smaskigt recept så dela gärna med dig!

    Håller med dig om människor som följer sina drömmar. Inspirerande!

    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det inspirerande!!! Jag lovar, hojtar till med ett inlägg och jag får för mig att använda glassmaskinen och gör något gott och crazy ;-)

      Radera
  2. Visst är det härligt med människor som faktiskt lyckas förverkliga sina drömmar! Underbart med så "ren" glass, precis som hemgjord. Nog kan man bli smått mörkrädd när man tittar på ingredienslistorna på glasspaketen! Tyvärr har jag inte sett till Mormor Magdas glassar i Uppsala, men ska hålla utkik. Och förstås damma av den egna glassmaskinen nu när våren är i antågande. Hoppas allt är bra med dig och "magen"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste att de än så länge bara finns i Jönköping och Stockholm. Möjligen i någon annan stad söderut. Men om man frågar på sin affär så kan de säkert börja ta hem? Ica skulle kunna vara en säkert kort att börja på. Jag måste verkligen damma av glassmaskinen! Allt är bara bra med mig och magen, tack. Ha det gott!!

      Radera