fredag 26 april 2013

Glutenfri lasagne med finskinka och färska tomater

Surfade runt lite på, för mig, nya bloggar och snubblade över ett lasagnerecept som bara skrek -PRÖVA MIG!!! Bloggen där jag hittade receptet på hittar ni HÄR... Så igår testade jag och det blev väldigt gott. Skulle kanske ha lite mer sås, blev nog inte fullt en liter. De översta lasagneplattorna blev lite brända och hårda nämligen. I ursprungsrecepter så hade de 1/2dl färsk hackad vitlök, men kändes lite för väl mycket vitlök för min smak och jag tog vitlökspulver istället och inte fullt så mycket. Kan tänka mig att det även blir gott med färsk basilika i eller varför inte färsk spenat? Men jag är inte den som håller på att experimentera sådär första gången jag gör ett recept, det får bli nästa gång ;-)

Annars så är läget lugnt här hemma, gör inte många knop efter hemgång och middag. Kvällarna är värst för då är magen som en spänd boll och jag stånkar mig fram mellan soffan och toaletten, det är ungefär så mycket som jag orkar. Sover lite halvdåligt, det var länge sedan jag hade en mer sammanhängande nattsömn och jag är en sån som behöver minst 7 timmar på raken för att vara människa. Men det är bara att inse att det kommer att vara så ett tag framöver. Nu är det "bara" tolv veckor kvar tills lilltrollet är beräknat!

Ha en trevlig helg allihopa! Själv så ska jag på bröllop, min kära systers, det ska bli himlans trevligt :)

Lasagne med finskinka och färska tomater

ca 1 liter bechamelsås (kokar upp mjölk och reder med maizena)
1 paket glutefria lasagneplattor
ca 200g parmaskinka
5 tomater
4 dl grovriven parmesan
1 msk vitlökspulver
salt och peppar

Börja med bechamelsåsen. Skiva tomater. Riv parmesanen och blanda den med vitlökspulver, salt och peppar.
Montera ihop lasagnen, börja med sås i botten, lasagneplattor, tomater, skina och ostblandnig. Fortsätt tills former är välfylld.
Gratinera i ugnen på 180 grader i ca 35-40 min.



2 kommentarer:

  1. Tack för i lördags!! Bästa dan fick vi fira med er:)!!
    Kraaam

    SvaraRadera