söndag 15 augusti 2010

Vaniljmunkar

Jag såg på Leila bakar tidigare i veckan och då gjorde hon donuts och äppelmunkar och det var hundra år sen jag åt en riktig munk med massor med socker. Så jag måste helt enkelt prova göra glutenfria munkar! (Spoiler: De blev jättesmarriga!! )

Munkar ca 14 st (el 28 donuts)
2 tsk kardemummakärnor

3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
1 nypa salt
150 g mjukt smör i tärningar
2 st ekologiska ägg
11 dl Lailas mjölmix gula (+ 1dl till utbakning)
1,5 dl vaniljkräm
ca 1 liter frityrolja

1. Stöt kardemummakärnorna i en mortel.
2. Blanda med mjölken.
3. Värm tills mjölken är ljummen, cirka 37 grader.
4. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
5. Rör ner strösocker, salt, tärnat smör och ägg.
6. Sedan lite vetemjöl i taget.
7. Arbeta samman till en smidig deg, den är ganska kladdig
8. Jäs degen i bunken under plastfolie till dubbel storlek, i 45–60 minuter.
9. Ta upp degen på mjölat bord, degen är väldigt kletig så det är bra att ha mjöl och dela degen i två delar så blir det mer "lätthanterat". Knåda degen med lite extra mjöl och dela varje bit i 7 delar.

10. Ta en degtbit och tryck ut i handen, lägg en klick vaniljkräm och tryck ihop och forma till den till en boll.
11. Lägg bollarna på en bakplåtsklädd plåt och låt de sen jäsa ca 45 min.
12. Hetta upp olja i en tjockbottnad kastrull, till ca 180 grader.
13. Fritera sen några munkar i taget, ca 1 min på varje sida så att det är gyllenbruna.
13. Låt dem droppa av på lite hushållspapper och doppa dem sen i strösocker.




Leilas deg blev ju väldigt fast och fin och kletade inte de minsta... Min deg blev väldigt kladdig, men vågade inte ha i så mycket mjöl, ifall det skulle bli för torrt. Var lite orolig efter andra jäsningen, för då såg det ut som att munkarna skulle spricka för ytan hade liksom krackelerat lite. Men när de väl var nere i oljan så blev de hur fina som helst. Jag tror att jag ska försöka mig på att göra donuts nästa gång, men vet inte riktigt om det går att få till dem så runda och med ett fint hål i mitten. Vi får se när det blir! Men jag vet iallafall att jag inte ska stå inne och fritera på en klibbvarmsolig dag som det var igår!


7 kommentarer:

  1. Ooh helt underbart! tack så mycket för receptet :) Jag har verkligen saknat munkar, så får testa och göra det här hemma :)

    SvaraRadera
  2. Varsågod :) Du får berätta sen om det var sådär gott som du kommer ihåg att de var :)

    SvaraRadera
  3. Wow, tack! Det blev kalasgoda donuts och munkar fyllda med äppelmos (de största hann dock inte riktigt gå färdigt utan blev lite kladdiga.) Nästa gång gör vi nog modell mindre som kan platsa på kakfatet tillsammans med andra kakor. Man blir annars lätt proppmätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Så roligt att ni testat och blev nöjda!!! Det är ju farligt gott med munkar! Har inte testat donuts faktiskt, måste nog ta och göra det någon gång!

      Radera
  4. Angående att degen blev kladdig: jag tillsatte 2 msk fiberhusk till degspadet och lät det stå och svälla i 10 min innan jag hällde i resten av inredienserna. Sedan bakade jag med Finax mjölmix och min deg var helt perfekt redan efter 10 dl mjöl och jag tillsatte max 0,5 dl vid utbakningen. Så det kan vara ett tips om man vill slippa kladdig deg :) tack för ett superbra recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog ta och testa med Finax-mixen nån gång och lite extra fiberhusk. Tack för tipsen Andrea!!

      Radera