tisdag 26 februari 2013

Naturligt glutenfri ugnspannkaka

Här hemma blir det en och annan pannkaka under mina Trollveckor och även om det inte stör mig att stå och steka pankisarna så är det rätt skönt att vi nu fått en ny favorit här hemma; Ugnspannkaka.
Jag har utgått ifrån ett "vanligt" recpet från Hemmets kokbok och har lagt till lite fiberhusk, bakpulver och extra ägg.

Vi steker fläsket/bacon vid sidan av eftersom att Trollet inte gillar det, annars är det ju bara att lägga fläsket i botten utav långpannan.

Jag är rätt så nöjd med denna pannkakan, den bubblar upp och blir tjock och fin.

Trevlig helg!!

Ugnspannkaka (ca4 port)

5 dl glutenfri mjölmix (Finax gula använder jag)
1 gnutta fiberhusk
1-2 tsk bakpulver
1 liter mjölk
6 ägg

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjölet med bakpulver och fiberhusk. Häll på lite mer än hälften av mjölken och vispa ihop så att smeten blir klumpfri . Rör i resten av mjölken och vispa ner äggen. Salta efter behag. Låt smeten stå och svälla ett tag.
Smöra en långpanna och häll i smeten, grädda i ca 25 min eller tills den har höjt sig, fått fin färg och inte kladdar.




6 kommentarer:

  1. Vad gott med ugnspannkaka! Länge sedan jag gjorde det, så det är nog på tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är på tiden att du gör om du inte gjort på länge. Det var många år sedan jag gjorde det, kan jag ångra lite nu såhär i efterhand, hahaha...

      Radera
  2. Gott! Jag gjorde också ugnspannkaka i veckan, men på lite annorlunda sätt och med annat mjöl. Hoppas ni har friskat på er. Nu är det min tur. Dessa eviga baciller som förstör livet för oss! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt gott! Jag ska nog inte säga något om friskläget, i går började en nästäppa att smyga sig på... Jag hoppas att det bara är lite inbillning och att det har försvunnit till ikväll... Krya på dig Kjersti!

      Radera
  3. Supergod ugnspannkaka som ungarna älskade! Stor och fluffig blev den! Mina knep är också att ta en lite mindre ugnsform samt att smälta i smör i formen innan smeten hälls i, då får den en knäckig yta. Tack för bra recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina knep och så kul att ni gillade pannkakan! Ska testa med smält smör i formen, låter smarrigt med knäckig yta :)

      Radera