tisdag 27 november 2012

Ett mysterium som löst sig...

Plöstligt i somras så fick jag en massa utslag/bölder/finnar på ena kinden. Envisa rackare som kom, nästan försvann och så kom de tillbaka igen. Jag får ofta lite småblemmor, men har aldrig fått dem mitt på kinden? Vad händer med min kropp?? Nu har jag fått svar... Under hösten har jag gått till en "biomagnetisk kinesolog" och fått hjälp med ditten och datten. Då lyfte jag frågan om han kunde hjälpa mig med mina utslag. Jag tog med mig allehanda krämer som jag använder till kropp&knopp och så började han testa. Gissa vad som gav mig utslagen?? KOKOS!!
Nu vet jag ju också hur det kommer sig att allt detta började i somras. På vårkanten läste jag nån artikel om hur nyttigt och bra kokosolja var. Jag köpte på mig ett par burkar och använde till bakning, hade det i gröten och tog en sked naturell då och då. Jag började använda en kokosdeo, tokåt knäckisar som innehöll kokos, min grötblandning innehåller kokos. Har bakat en del LCHF och där är det nästan alltid kokosmjöl iblandat och så har jag bytt ut mjölkprodukter mot en del kokosprodukter istället. Jag har helt enkelt tryckt i mig en massa kokos från våren och över hela sommaren/hösten.
Jag klassas nog inte som allergisk, men min kropp verkar inte klara utav att bryta ner kokosen ordentligt. Så jag tror inte att utslagen kommer tillbaka om jag äter något med lite kokos i, men jag ska alltså inte storkonsumera det...

Nu börjar iallafall min kind bli fin igen! Men tänk ändå så märklig den är, människokroppen!!

2 kommentarer:

  1. Så det kan bli! Har aldrig hört någon som reagerat på kokos, men det blev väl som du säger lite för mycket av det goda! Skönt att mysteriet löste sig i alla fall! Jag använder mycket kokosolja, men inte så mycket kokosmjöl längre. Bakar mest på rårismjöl, hirsmjöl och ibland durramjöl. Ha en fin Första Adventshelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att det löst sig! Tur att jag inte är kokosberoende, det gör ju allt lite enklare.

      Radera