onsdag 27 februari 2013

Glutenfria kroppkakor ala Mannerström


Medans jag knåpar på mitt såhärgårdetmedhälsan-inlägg så får ni hålla tillgodo med lite goda recept. Häromdagen gjorde vi kroppkakor. Väldigt gott och lätt att göra måste jag säga. Receptet är taget direkt från Leif Mannerströms kokbok som jag tror heter Husmanskonst?! Behövde inte göra om något i receptet, då de redan var glutenfria. Måste säga att de känns mindre "stampiga" än de jag gjort tidigare med vetemjöl. Om jag nu kommer ihåg rätt, det var ju ett tag sedan...

Glutenfria kroppkakor (ca 4port)

700g potatis (mjölig sort)
1 1/2 dl potatismjöl
3 äggulor
50 g smör (brynt)
Salt & peppar

Fyllning
400 g rökt sidfläsk
1 gul lök
lite smör till stekningen
2 tsk nystött kryddpeppar

Skala och koka potatisen. Pressa eller mosa potatisen och låt den svalna en stund. Bryn smöret till potatisdegen och låt svalna.
Förbered fyllningen, hacka löken och tärna fläsket i mindre bitar. Stek löken och fläsket i smör tills det får fin färg. Tillsätt kryddpepparn och ställ fyllnigen åt sidan.

Blanda ner potatismjöl, äggulor, smör och salt&peppar. Rör om väl och gör sedan en rulle utav degen. Skär i ca 2 cm tjocka skivor. Ta en skiva i handen och gör en grop där du lägger i mycket fyllning och nyper ihop kroppkakan och forma till en boll.

Koka dem i lättsaltat vatten i ca 5 min eller tills de flyter upp. Servera med brynt smör, lingon och lite extra stekt fläsk.








1 kommentar:

  1. Oj så gott det lät! Hederlig gammal husmans. Ska bli spännande att läsa om din hälsoresa. Må så gott!

    SvaraRadera