torsdag 10 oktober 2013

Gluten- och mjölkfria kanel- och äppelscones

Häromveckan fick jag hem ett kanelsocker som jag vunnit i en utlottning hos Kjersti. Tänkte att jag måste testa det fort, så att det inte hamnar längst ner i skafferilådan; oöppnad och oanvänd (hmm, det händer då och då här hemma hos mig). Så varför inte köra ett safe-bak och göra scones med äpple och kanel. Det kan ju inte bli fel?

 Ursprungsreceptet kommer ifrån boken Friendly bread, men jag har gjort mitt helt mjölkfritt. Det går ju såklart att byta ut de mjölkfria till andra produkter. Om man inte har durramjöl eller rismjöl hemma så går det säkert superbra att bara ta någon annan sort som man har hemma. Känns som att scones är svårt att misslyckas med eftersom de är godast nygräddade, de hinner liksom aldrig bli stenhårda...

De blev väldigt goda! Kanel och äpple blir ju en smak som bryter igenom lite, sååå det blir alldeles supergott att bara breda smör på när de är sådär rykande varma.

Kanel och äppelscones 1 port

1 dl durramjöl
1 dl rismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk psylliumfröskal
1tsk pofibrer
1 msk kanelsocker (eller bara socker och kanel efter behag)
25g mjölkfritt margarin
1 1/2 dl soyghurt
1/2 rivet äpple

Blanda alla torra ingredienser, fördela smöret i mjölblandningen. Tillsätt yoghurt och rivet äpple.
Rör om och forma sedan en stor scones eller flera små. Grädda i 230 grader, mitt i ugnen i mellan 10-20 minuter (beroende på storleken). Ät genast :)


1 kommentar:

  1. Vad roligt att sockret kom till användning. Sconesen ser jättegoda ut! Ha en bra helg!

    SvaraRadera