tisdag 12 november 2013

Spöregn och färgglad glasyr

I helgen fick vi besök utav mina syskon och Trollet och jag bestämde oss för att baka kärleksmums. Jag tänkte såklart på en klassisk mums med chokladglasyr, men Trollet som är lite mer wild and crazy bestämde att den skulle ha röd glasyr. Självklart gör jag (nästan) alltid som hon säger, för det blir ju alltid bra när hon styr i köket. 
Den här glasyren räcker till en kaka som är som en halv långpanna. Så om man gör i en större form, så skulle jag dubbla receptet. I ursprungsreceptet så ska det räcka till en hel långpannekaka. Men jag vill gärna ha tjockt med glasyr, det är ju den som gör hela kakan tycker jag. 

Idag spöregnar det ute, så jag och lilltrollet har innedag. Han sover och jag kollar på junior Masterchef. Alltså allvarligt?! Har ni sett det programmet? Helt otroligt duktiga barn! Är lika förstummad varje gång jag tittar...

Håll nu tummarna för att spöregnet har lugnat ner sig tills om tre timmar när vi måste bege oss till skolan och hämta Trollet. Vill verkligen inte ut i det här ovädret...



Färgglad glasyr (till en halvpanna)

80g smör
1 gnutta vaniljpulver
Karamellfärg
4 bitar vit choklad
2-3 dl Florsocker
Vatten

Smält smöret, lägg i chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt vaniljpulver och karamellfärg. Rör ner florsocker lite i taget. Tillsätt lite kallt vatten om glasyren börjar kännas för tjock. Bred glasyren över kakan och ställ i kylen så att den stelnat. 


1 kommentar:

  1. Såg att bok 3 var ute nu. Bra böcker som rekommenderas!
    http://gluten-celiaki.blogspot.se/

    SvaraRadera