tisdag 11 januari 2011

Turkisk Yoghurtdröm - Månadens sötsak

Har funderat mycket över vad jag ska göra för bidrag till månadsutmaningen hos Söta saker, den här gången är temat Efterrätt! Kan bara hålla med Tea, det är ju helt enkelt den bästa rätten! Jag har nog ingen speciell kategori som jag tycker bäst om, är en allätare, men föredrar nog "kak och tårt-efterrätter", cheesecake, eller någon chokladtårta, mums! Den här gången vill jag tipsa om något superenkelt och gudomligt gott. Jag och Mich var ju iväg på Grekisk restaurang i helgen och där valde jag (med uteslutningsmetoden, alltså ödet, det fanns 4 rätter, en var med gluten och de andra var glass och sorbet som jag inte var sugen på) "Yoghurt med honung och valnötter". Låter kanske inte som någon världsomvälvande efterrätt, men det var gudomligt gott! Blev serverad en gigantisk portion och jag kunde bara inte sluta äta; tjock krämig yoghurt, söt honung och valnötter, ni kanske fattar ;)
Tänkte iallafall att det skulle bli mitt bidrag till Månadens sötsak. Jag hade ingen grekisk yoghurt, så det blev en turkisk variant istället och in en lite mer "lagom" portion.

Turkisk Yoghurtdröm

Turkisk yoghurt
Flytande honung
Valnötter

Fördela yoghurten i portionsform, ringla över honung och toppa med grovhackade valnötter.


7 kommentarer:

  1. Hej! VAd kul att du lämnade ett avtryck inne hos mig :)

    Jag har nyligen startat en matblogg också enbart för att komma ihåg vad jag rör ihop i grytorna här hemma. För alltid när jag hittar något gott så har jag glömt det tills nästa gång ;)

    Kika in på www.stinasmat.blogspot.com där kommer det mestadels att vara mest LCHF recept nu en tid framöver :)

    SvaraRadera
  2. Det ser ut jätte got!
    En award till dig
    http://marimilocakedesign.se/roligt/blog-award/

    SvaraRadera
  3. ser jättegott ut!
    perfekt när det är smidigt oxå! :)

    SvaraRadera
  4. Supersmarrigt verkligen! Yoghurt med honung och valnötter är en favorit hos mig med!

    Tack för den fina kommentaren du lämnade på min blogg - jag blev jätteglad!

    SvaraRadera
  5. Det är supersmarrigt - men ha gärna en bit färsk mango till detta! Då får man in friskhet i smaken oxå.

    Mvh MalinSt

    SvaraRadera
  6. Det här är såå gott. Kul att du tagit med det!

    SvaraRadera
  7. Tulipans bakverk - Tack detsamma :) Ska lägg upp länken till din matblogg och kika in där. Superkul med nya matidéer!

    Marimilo- Tack och tack så mycket för Awarden. Ska fixa med den såfort jag får tillfälle, kul :)

    Annica - ja helt perfekt och smidig efterrätt :)

    Angela - Visst är det himla gott!

    Malin St- Ska prova med mango nästa gång, kan tänka mig att det är gott :)

    Cecilia - Tack :) Tyckte bara att den var så värd att ta med, men hade aldrig gjort det om jag inte ätit den "ute" i helgen. Efterrättsödet ;)

    SvaraRadera