torsdag 14 mars 2013

Creme Brulee

Jag är ju väldigt svag för efterrätter och äter väldigt ofta creme brulee ute om det finns på menyn, en av mina favoriter... Har länge tänkt att jag vill testa hemma, men då "måste" jag ju ha en såndär brännare, som det tagit väldigt lång tid att inhandla. När jag väl tog tag i det så tog det ju bara knappt fem minuter, hahaa...
Trollet har ärvt mitt efterrättssug och tycker att vi äter alldeles för lite efterrätter hemma. Det måste vi väl ta och ändra på?! Ska se om vi kan få till en efterrättsdag på helgen, så att allt blir lite festligare.
Den här brulee-varianten behöver man inte koka i förväg, bara att blanda ihop och sen svisch in i ugnen. Det är ugnen som tar lite tid, jag hade inne mina lite mer än två timmar.Ville inte att den skulle bli för rinnig.
Ja, vad säger man? Världsagott!!!!!!


Creme Brulee (4 stora el 6 mindre)

5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
5 äggulor
1 dl stevia strö
1 vanlijstång

Sätt ugnen på 120 grader. Vispa ihop gulor, mjölk och grädde. Skrapa ur vaniljstången och blanda fröna med lite utav sockret. Blanda ner i gräddblandningen och vispa ordentligt. Häll upp i formar och ställ i ett vattenbad i ugnen. Grädda dem i ca 2 timmar tills blandningen har stelnat och inte är rinnig på ytan. Låt svalna innan de ställs in i kylskåpet, gärna över natten. När det är dags att äta, strö socker över och bränn av med brännaren.

Trollet in action ;-)

1 kommentar:

  1. Hör till mina favvoefterrätter också. Såå gott! Brukar också nästan alltid beställa det när jag går på resturang. Fint med hjärtformade bruléer också!

    SvaraRadera