lördag 26 november 2016

Pepparkaksnötter till glöggmyset


I eftermiddag ska vi åka iväg till min syster och hennes familj för att baka pepparkakor, blir dock inga glutenfria i år. Då vi även planerar att dricka lite glögg, så tänkte jag att det ändå kunde vara trevligt med nåt tilltugg.  

Jag kommer ihåg när jag var liten och vi ofta bakade hasselnötskakor till julen, fick lite feeling och tänkte att det kanske går att göra något liknande med pepparkakssmak och nedan är resultatet! Supergott och tänker även att de kan bli ett trevligt drinktilltugg på en fest om man byter pepparkakskryddan mot en lagrad ost?! 


Får passa på att önska Er en trevlig första advent! 


Pepparkaksnötter (ca 20-25st)


100g mandelmjöl

100g hasselnötsmjöl

1 1/2 msk pepparkakskrydda

En gnutta vaniljpulver

En gnutta havssalt

50g smör

1 ägg


Ugn 175 grader

Smält smöret och låt svalna.

Blanda allt torrt och rör sedan i smöret. Vispa upp ägget lite lätt och blanda ner det. 


Klicka ut på en plåt och grädda mitt i ugnen ca 15 min. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar