söndag 11 mars 2012

Hallonglass - fri från möjlk, ägg och allt annat konstigt

I helgen har vi firat Mich som fyller år, de blev princesstårta för de övriga sällskapet och jag bestämde mig för att testa en ny glass. Det här receptet hittade jag hos Hemma hos Fru C, ett helt perfekt sötsaksrecept för mig att testa nu i mina hälsotider. Jag behövde bara byta ut sötningen mot något annat. Det var meningen att testa mitt nyinköpta bananpulver, men den glömde jag såklart, så glassen blev inte så söt. Nästa gång ska jag ta ut hallonen en liten stund innan, så att de blir en liten aning tinade, för det var lite svårt att få allt att mixa sig. Det gick ju såklart tillslut :-) Kanske var därför som jag glömde banansötningen, för att jag kämpade för att få den glassig?

Men det blev en mumsig glass som jag åt med vispad kokosgrädde sötad med bananpulver. Kommer alltså att testa detta fler gånger och tänker redan på andra smaker som jag ska testa.

Jag tror att jag älskar raw-sötsaker :-)

Hallonglass (2-3 port)

1 mogen avokado
1 paket frysta hallon (ca 250g)
sötning som passar (honung, socker etc beroende på vad ni vill använda)

Till kokosgrädden
1 dl kokosgrädde
1 tsk bananpulver
1 dutt vaniljpulver
några droppar citornsaf

Gröp ur avokadon, mixa den med lite citronsaft tillsätt hallonen och sötningen och mixa till en glass. Ställ i frysen en stund om den inte ska ätas direkt.

Ta lite utav den tjocka massan i kokosgrädden och tillsätt en liten gnutta kokosvatten och citron. Vispa ihop det och smaka av med vanilj- och bananpulver.


6 kommentarer:

  1. Ser härligt ut!!! Just kombinationen hallon/avocado har jag inte prövat någon gång, men det ska jag absolut göra. Bananpulvret är verkligen jättebra att ha hemma, jag använder det till allt möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska pröva Kjersti! Det här var första gången som jag testade bananpulvret! Har använt jordgubb och blåbär mest härhemma...

      Radera
  2. Bananpulver måste jag införskaffa. Var hittar jag det? Ser väldigt smaskigt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste du testa Annika :-) Jag har köpt det på Immun.se, de har massa olika bärpulver som man kan göra en massa gott med!!

      http://www.immun.se/

      Radera
  3. Tack för tipset. Ska kolla upp det i kväll efter att jag avslutat lite släpande jobb.

    SvaraRadera