onsdag 28 mars 2012

Ingefärsshot

Det här receptet snubblade jag över under början av vår förkylningsperiod och förkylningen har inte riktigt släppt greppet ännu, även om det är mycket bättre. Såå nu kände jag att jag måste få slut på detta och testa den här dunderkuren som Caroline säger att det är; Tegelbackens livselexir. Ni hör ju, hopp om livet alltså :-) Ingefära är sprängfyllt med antioxidanter och sägs vara inflammationshämmande och vara bra mot åksjuka. Har även läst att det verkar bra vid förkylning och är upplättande för bihålorna, precis vad jag behöver alltså! Undrar om jag skulle kunna lura trollet att dricka detta inför långa bilturer? Hon blir nämligen lätt åksjuk...
Nu ska det alltså shotas varje frukost och så får vi se hur livet ter sig :-) Ojoj så starkt det här är. Får se om jag märker någon skillnad, kan tänka mig att det blir mer på lång sikt. Alltså, till hösten och vintern kommer jag inte vara sjuk alls ;-)

Ingefärsshot (för 1 per/1 shot i 2-3 v)

3 hg färks ingefära
7,5 dl vatten
1/2 dl kokosblomssocker
3 citroner

Skala och skiva ingefäran tunt. Koka vatten och ingefära i ca 30 minuter. Rör ner socker och låt svalna. I ursprungsreceptet hos Caroline använder hon 1 dl vanligt socker, jag testar och ser hur det blir med kokosblossockret eftersom jag ska undvika vitt socker...
Pressa citornerna och blanda med ingefärskoket. Häll upp på flaska och förvara i kylen.

2 kommentarer:

  1. Hur blev det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev bra, har dock haft ett uppehåll på alldeles för länge när jag varit bortrest. Måste ta och göra en ny omgång. Har iallafall klarat mig från att bli sjuk, än så länge *peppar peppar*

      Radera