fredag 30 mars 2012

Hälsoresan - status 3 månader

Tiden går ju så himla fort, trodde att livet skulle gå långsammare utan grädde och sötsaker. Men jag kan konstatera att går tiden lika fort med som utan. Det är bara ibland som det är en aning tråkigare, men man får ju välja sina fuskstunder med omsorg. Men på det stora hela har jag inte haft några som helst problem att avstå mejeriprodukter och sötsaker, det är mer andra som kan ha problem med att jag väljer en frukt istället för att ta en bulle på torsdagsfikat på jobbet, haha... Jag verkar ha tappat lite myspysvikt också, har fått en del kommentarer, måste jaga tag i en våg och kolla, men har själv inte märkt så stor skillnad. Men jag kan säga såhär; de där "kärlekshandtagen" som brukar kunna välla över jeanskanten de verkar vara ett depålager för socker och mjölkprodukter, så vill du bli av med dem skippa allt sockrigt och mjölkigt.

Annars då? Hmm, jag vet inte riktigt om jag kan känna så mycket skillnad. Mitt i allt detta så blev jag sjuk, fick världens dunderförkylning som höll i sig till och från i fyra veckor. Så jag hamnade direkt på minus på orkkontot. Ibland inbillar jag mig att jag känner mig piggare och har mer ork och så blir det lite bakslag dagen efter. Men på det stora hela så tror jag att jag har hoppat upp ett litet snäpp på orkometern. Det är väl den där himla träningen som saknas för att få fart på det hela, för träningen har jag ju inte kommit igång med. Uschochfy... Bloggen har också blivit lite lidande under den här tiden. Eller lidande, har väl medvetet uteblivit med inlägg om jag inte haft något tillräckligt "intressant" att blogga om. Tänkte att det skulle bli för trist att visa upp mina dagliga matkreationer för det har ju mest varit bara kött och grönsaker, fisk och grönsaker eller kyckling och grönsaker... Desto mer tid har jag haft till att surfa runt och läsa andra bloggar och hittat mycket rolig inspiration. Det har blivit mycket hälsa och ekologi i mitt nätfönster!
Nedan kommer min attgöralista och hälsospan om det viktiga D-vitaminet och så vill jag önska er alla en trevlig helg! Här i Stokholm lovas det snö och minusgrader, perfekt när jag varit iväg och fått bytt vinterdäcken på bilen...

Vad gör ni för att hålla er pigga och allerta året runt?

Här är några grejer som jag måste ta tag i:

- hemmaträningen
- springträffar med systeryster
- stå upp mer på jobbet
- få d-vitamintid i solen (Se nedan ang D-vitamin)
- ladda lite blogginspiration
- eko och raw-tänk



D-vitamin - Det här är egentligen ingen vitamin utan en grupp fettlösliga prohormoner, mer om det kan man läsa HÄR. Vi får det mesta av d-vitaminet ifrån solen strålar, men det vi kanske inte riktigt har klart för oss är att det endast är under en begränsad tid mitt på dagen som det är möjligt för just dessa d-vitaminstrålar att nå våra nordiska kroppar. Det är när solen står som högst på himlen, vid tolvsnåret. Då ska du ge dig ut och utsätta hela kroppen för solen i sisådär en halvtimme för att få i dig en stor dos d-vitamin. Efter det ska du ta det lite lugnare med solningen. Då vi bor så långt norr upp i världen så är det endast på sommaren som vi har möjlighet att lagra solig d-vitamin, på vinter så når inte de strålarna igenom atomosfären. Jag läser mer och mer nu om vikten av att äta d-vitamintillskott under vintern. Jag kan nog säga att jag inte kommer ut och får den där soldosen under sommaren och när jag väl är i solen så har jag oftas smörjt mig med solskydd och då får jag ju garanterat ingen uppladdning av d-vitamin. Den här sommaren ska jag försöka mig på att få många soldoser och till hösten så fortsätter jag med tillskott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar