lördag 9 oktober 2010

Fredagsmys = Tacos

Ordningen är återställt nu när Trollet är tillbaka igen :) Och såklart så bestämde vi oss för tacomiddag och sen en massa godis och chips till fredagsmyset och Idol. Hittade en spännande chipskombination, salta chips som doppas i gräddfil och sen stoppade jag en minimarshmallow i  munnen. Salt, söt och lite gräddsyrligt...
Trollis hejjar på Sassa och blev lite besviken nu på morgonen när jag berättade att hon hade åkt ut, men Linda finns ju kvar, så jag tror att hon överlever förlusten ;-)
Här kommer ett tacokryddrecept som jag brukar göra

Tacokrydda (motsvarar ca två köpta påsar)

3tsk spiskummin
2tsk salt
2tsk vitlökspulver
2tsk chilipulver
2tsk lökpulver
2tsk maizenamjöl
2krm cayennepeppar
1msk paprikapulver
1msk oregano

Blanda alla ingredienser och förvara i en bra burk med tätt lock.


9 kommentarer:

  1. Här blev det fredagsmys med tacos oxå :)
    Tacogratäng till mej och maken och vanliga till barnaskaran..

    Tack för att du delar med dej av receptet på tacokrydda! Det ska jag testa till nästa tacomys! :)

    SvaraRadera
  2. Annica- Varsågod :) Det var länge sen jag gjorde tacogratäng!

    SvaraRadera
  3. Hej det var ju samma krydd recept som vi gör =)

    marängerna ser supergoda ut...

    SvaraRadera
  4. Har du provat att baka glutenfria mjuka tacobröd? Det har jag, det är svårt! Jättesvårt. Jag har väl lyckats uppnå något som liknar tunnbröd, men som tyvärr lätt spricker när man försöker vika ihop dem runt fyllningen. Prova gärna, skulle vara intressant att se hur någon annan lyckas!

    SvaraRadera
  5. Åsa - Visst är den god?!! Marängerna blev jättegoda :)

    Karin - Jag har inte provat baka mjuka tacobröd. Tänkte på det i fredags faktiskt! Så jag kommer nog att prova det snart :) Vad använde du för recept?

    SvaraRadera
  6. Tja, ett hopkok av lite av varje med utgångspunkt från något som hette tunnbröd. Så här gjorde jag sist:
    5 dl havremjölk
    0,5 dl olja
    0,25 pkt jäst
    0,5 dl fibrex
    1 msk fiberhusk
    0,5 tsk salt
    0,5 tsk tacokrydda
    2 dl majsmjöl
    8 dl Finax blåa mjölmix
    0,5 tsk hjorthornssalt
    1 msk ljus sirap.
    Värmde degspadet och rörde ut jästen. Svällde husk och fibrex i detta några minuter. Tillsatte resten och arbetade i maskin. Jäste 30-40 minuter. Delade i två och delader vidare i 6-8 delar av varje. Kavlade ut dem, blev ca 18 cm eller mindre. Gräddade knappt 4 minuter i 275 grader på andra falsen uppifrån. Fick svalna på fuktig handduk under bakduk (annars blir de torra och spricker).
    Resultatet blir OK, men inte jättebra. Jag gör ju som du märker även mjölkfritt vilket kanske försämrar det hela.
    Hittar du något annat recept så är jag intresserad. man kan tydligen baka det bättre med speciellt mexikanskt majsmjöl som inte går att köpa i vanliga affärer. Masa Harina eller vad det heter, men det känns inte riktigt aktuellt att orka leta reda på.

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet Karin!!! Jag ska prova göra dem till nästa tacomys :) Jag kan ju testa med mjölk och se om det kan vara den som försämrar det hela. Får förmodligen något annat "fel" ;-)

    SvaraRadera
  8. Det finns färdig mix från Mixwell tror jag, som är jättelätt att göra. Man steker bröden i stekpannan. Men min dotter tyckte att det blev som pannkakor. Inte så att hon inte gillar pannkakor, men inte som tacobröd... Men jag vet många som tycker de är bra. Kanske något för dig att testa?

    SvaraRadera
  9. Karin - Jag ska kolla in Mixwell. Det är klart att pannkakor och tacosbröd ska ju vara lite skillnad. Kanske därför som alla gf skal är hårda, för att det är svårt att få till ett helt gf som är som "vanliga" tortilla?? Det där måste vi ju ordna, fram för gf tortilla till folket :)

    SvaraRadera