tisdag 23 augusti 2011

Glutenfria Citronkakor

Här hemma är vi riktiga kakmonster, det har tyvärr inte blivit så mycket småkakor efter min glutendiagnos. Det är alltid lurigt att få till gamla recept glutenfria, det är väldigt lätt att det blir platta pannkakor. Det här receptet kommer från bakboken "Söta saker" och det är ett glutenfritt recept från början. De var väldigt enkla att göra och blev mycket goda. Vi gjorde ena hälften med lemoncurd och andra hälften med jordgubbsylt. Det blev även bäst när jag gjorde ett ganska så djup hål att lägga curden/sylten i.
Det blir väldigt smuligt så ha en assiett eller servett till hands :-)


Glutenfria citronkakor (ca 40 st)

175 g rumsvarmt smör
1dl strösocker
1 ägg
3 1/2 dl potatismjöl

ca 1 dl lemoncurd
florsocker till garnering

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop smör och socker och tillsätt ägg och potatismjöl. Rör ihop till en deg. Forma degen till små bollar och ställ dem glest på en plåt. Tryck till en liten grop i kakan och fyll med lemoncurd. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna och sikta florsocker över.



6 kommentarer:

  1. Åh, vad gott. En av mina favoriter från när jag var liten är mammas potatismjölskakor, måste vara något liknande.

    SvaraRadera
  2. Erika - det låter som att det är som din mammas kakor :-)

    SvaraRadera
  3. Mmmm såg mumsiga ut - tyvärr funkar ju inte lemoncurd för oss, det som är så gott. Kul att du tyckte det var bra tips för att bjuda allergiker, jag har grunnat på det länge och det tog sin tid att knåpa ihop.

    SvaraRadera
  4. Maja - förstår att det är lurigt att göra vissa saker hos er... Det var superbra tips, kan tänka mig att det tog ett tag att knåpa ihop! Jag ska lägga en länk i mina glutenlänkar här på bloggen :)

    SvaraRadera
  5. Tack för inspiration! Har första plåten av dessa i ugnen nu, ser smarrigt ut! Bakar inför midsommar som ska firas med min glutenallergiska svägerska och brorsdotter... jag hoppas att de kommer gilla :) (jag fyllde hälften av kakorna med granatäpplemarmelad och bhälten med kolasås, hoppas att det blir okej :p)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå, varsågod! Hoppas att kakorna blev goda och uppskattade. Låter ju supergott med granatäppelmarmelad och kolasås :-)

      Radera