onsdag 31 augusti 2011

Glutenfria krabbelurer

Idag är jag hemma med ett snorigt och huvudvärkande troll, så vad passar bättre än något pannkaksaktigt då? Fick inspiration från Linda - Cupcakesfluffans inlägg häromdagen då hon gjorde skrabbelucker. Det verkar var ett kärt-barn-har många-namn-recept och jag valde krabbelurer till mitt recept, det lät bra i mina öron. 
Detta gick verkligen hem hos trollet (mig också såklart), hon åt tillochmed lättvispad grädde till, hon brukar inte vara så förtjust i det annars.

Naturligt glutenfria krabbelurer (25-30st)

2 ägg
1 dl socker
1,5 dl mjölk
4 dl Lailas gula mix
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Vispa  ägg och socker lätt skummigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat bunke. Tillsätt sen mjölken och mjölblandningen i äggsmeten. Stek i plättlagg och doppa dem i socker. Servera med lättvispad grädde och din favoritsylt.

Mumsigt med sylt och grädde

Kallas även för pösplättar

Ett stort härligt lass

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är första gången jag läser din blogg och den är jätte inspirerande! Jag undrar vart du har köpt just den gula mixen då jag inte hittar den nånstans? bor också i sthlm.

    mvh angie :)

    SvaraRadera
  2. Hej Angie! Tack :) och kul att du hittat hit! Jag har köpt mixen på Ica Maxi(Lindhagen), Willys eller Coop (älvsjö/västeberga). Hoppas du hittar den :) /Therese

    SvaraRadera
  3. åh tack! åkte tidigare idag till lindhagen och jag hittade den!! :)))

    //Angie

    SvaraRadera
  4. Så bra att du hittade mjölet Angie :)

    SvaraRadera
  5. Spiseskje - Mmm, det var verkligen gott :-)

    SvaraRadera
  6. Provade just detta recept. Blev lite för torrt enligt mig, lite mer som munkar.. Inte mig emot ;)

    Ska prova med lite filmjölk så det blir mer likt ryska plättar.
    Tack så mycket!

    SvaraRadera
  7. Wendy - Kul att du testat. Har märkt att det kan bli olika resultat med olika mjölsorter, så jag brukar ta i lite i taget. När jag kör Finax gula mix tar jag alltid mycket mindre än i receptet.

    SvaraRadera