söndag 16 januari 2011

Helgen och LCHF-våfflor till lunch/mellis

Helgen har varit hyffsat lugn, det blev lite pulkaåkning igår och idag har vi varit och kollat på en lägenhet och fikat hemma hos mina föräldrar.I fredags trillade äntligen trollets tand ut, vilken dramatik det har varit; ena dagen vill hon att den ska trilla ut och nästa så vill hon aldrig tappa några tänder, de måste stanna kvar i munnen. Det skär ju lite i hjärtat, men de kommer ju att trilla ut varendaste lilla mjölktan... Nu är det lugnt ett tag tills nästa gång.
Igår blev vi lite hungriga, men orkade inte ställa oss och laga någon direkt lunch. Trollis och kompis fick chokladpannkakor (såklart) och vi bestämde oss för att göra våfflor. Vi har börjat vårt lchf-race, även om vi fuskade lite i fredags... Det som är bra med lchf är att allt är glutenfritt!! Ska blogga lite maträtter när jag får tillfälle! Våfflorna blev helt ok. Vi åt med vispad grädde, kanel och lite honung. Receptet är från "LCHF på mitt sätt" och där serverades det med grädde, äppelskivor, hasselnötter och kanel. Jag gjorde halva receptet från boken och från det receptet skulle det bli 5-6 våfflor. Jag fick ändå 5 våfflor från halva receptet...

Våfflor 5-6st

200g sötmandel
25g smör
2 ägg
1 tsk fiberhusk
salt
1tsk bakpulver
1/2dl grädde
1/2 dl mjölk

Hacka mandeln fint i matberedaren. Smält smöret. Blanda mandelmjölet med resten av ingredienserna och vispa lätt. Låt smeten svälla i 15 minuter. Tillsätt vatten om smeten känns för tjock. Grädda i våffeljärn. Servera med vispad grädde, äppelskivor, hackade rostade hasselnötter och kanel.

4 kommentarer:

  1. Mums... våfflor är så gott. Det måste jag göra snart. (eller snarare: min man får göra. Jag gillar inte att hantera varma saker).

    Jag undrar om du har något bra recept på glutenfria muffins? Vanliga muffins eller vaniljmuffins, det ska inte vara choklad eller bär eller någon annan smak? Jag har lovat att baka. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det mums! :)
    Här har jag ett recept som jag brukar använda, vi har tillsatt blåbär där, men de är bara att ta bort. De brukar bli helt ok, bra att stoppa dem i fryen om de inte ska ätas direkt.
    http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/2010/09/trollets-rosafluffiga-blabarsmuffins.html

    SvaraRadera
  3. Åh vad bra med LCHF! Det ska jag börja med för då äter ju jag samma som min dotter som är glutenintollerant & veteallergisk! Då behöver inte hon känna sig utanför. Det är tillräckligt med det i skolan tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Sofia - Ja ur gluten/vete synpunkt är det himla bra med LCHF :)

    SvaraRadera