söndag 2 oktober 2011

Asiatiska kycklingbiffar

Vi testade att göra denna rätt för ett par veckor sedan, men då hade vi ingen kycklingfärs och ingen teriyakisås som jag kunde äta, det blev istället wokaktigt med strimlat kycklingbröst, men helt ok.
Igår testade vi receptet igen och jag gjorde egen teriyakisås som är helt glutenfri och så hittade vi även kycklingfärs i kyldisken. Rätten blev nästan helt komplett förrutom att jag glömde att ha i koriander i smeten. Men det funkade ändå och blev riktigt gott, Mich tyckte till och med att min teriyakisås var godare än den som vi köpt i affären tidigare (som inte var glutenfri). Receptet kommer från boken "LCHF på mitt sätt" - Ulrika Davidsson.
Helgen ägnas annars åt till packning (bara två veckor kvar nu) och kaffeprovsmakning, vi köpte en Nespressomaskin igår och provar igenom alla smaker för att hitta våra favoriter. Snart bär det av ner till källaren för att se till att allt där är packat i kartonger och bara lätt kan bäras ut.

Hoppas att ni får en fortsatt skön söndag!


Asiatiska kycklingbiffar (4 port)

400 g kycklingfärs
1 ägg
21/2 dl kokosmjölk
1 grön chili
1 finhackad vitlöksklyfta
1 msk riven ingefära
salt och peppar
Ev hackad färsk koriander
Sesamfrön
Solrosolja till stekning
2 msk glutenfri teriyakisås
2 morötter
1 ask sockerärtor
2 dl strimlad savojkål
1 dl cashewnötter

 Blanda färsen med ägg, 1/2 dl kokosmjölk, finhacka chili, vitlök och ingefära. Blanda ner salt, peppar och ev hackad koriander och forma smeten till biffar. Rulla biffarna i sesamfrön.
Bryn biffarna runt om i några minuter. Häll på resten av kokosmjölken och teriyakisås och låt koka tills biffarna är färdiga 5-10 min. Strimla grönsakerna och kålen och hacka nötterna, lägg detta ovanpå biffarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar