söndag 22 augusti 2010

Borta bra men hemma bäst

Så är det väl alltid... Pustar ut efter en fullspäckad Uppsalahelg! Vi har väl i stort sett gjort det man bör göra där, har dock inte sprungit in på en massa museer. Men det räcker väl med Domkyrkan, Slottet, Botaniska trädgården, Universitetet, broar, Gamla Uppsala, Konserthuset, Loppis på Vaksalatorg, shopping för att nämna några saker som vi gjort. Gått har vi gjort massor, borde haft en stegräknare... Sen har vi såklart ätit massor, igår kväll låg vi båda och beklagade oss lite i hotellsängen och var proppmätta, orkade inte ens äta ett endaste chips. Vi åt så himla gott på Brasseri Höganäs, det var verkligen det bästa vi ätit på hela helgen. Jag åt vegetariskt grillspett med halloumi och tomatrisotto. Ur glutensynpunkt så var maten såklart jättebra, men jag tycker att för att få det där extra pluset så måste de nästan ha lite bröd i frysen, då blir jag extra glad. Och det fick jag såklart inte där. Men det var väl värt besöket och jag skulle helt klart gå dit igen!

Hotellet var väl helt ok, Park Inn. Men ur min glutensynvinkel, lite trist. Jag menar hur kul är det att äta torrt rostbröd till frukost?? När alla runt omkring vräker i sig varma frallor, pannkakor och wienerbröd?? De skulle maila ut en sån kundenkät till Mich, då ska jag skälla lite på dem, så kanske det blir lite bättre för nästa glutenallergiker...

Vi tog ett litet Uppsalahäfte på turistbyrån och där skrev de om lite olika sevärdheter, restauranger och fik. Då läste vi ett fiktips som var så himla roligt. På Hugos; där kan man betala med Euro, dollar, pund och har man inga pengar så går det även bra att betala med frimärken... Nåt sånt stod det, så vi måste ju bara gå dit och kolla vad det var för crazy ställe. Hugos Kaffe & Deli, ett lite smårörigt men ändå charmigt ställe, lite 50-tals stuk. Vi tog en fika och de var väl informerade om vad som var gluten och laktosfritt. Jag fick mig en biskvi, som såg hembakad ut (de sa också att de bakas ju glutenfritt, men att de även anväder mjöl i köket, så det kan ju vara "vetesmittat") Jag drack min capuccino ur en liten blomkruka från Ikea, hihi...

 De hade även mat där och till och med glutenfritt bröd i frysen ;) Vi hade tänkt gå dit idag igen och testa lunchen, men vi var fortfarande väldigt mätta efter gårdagen, så vi orkade inte med det tyvärr...

Så istället tog vi bussen ut till Gamla Uppsala och kollade in Kungshögarna, några väldigt höga gräskullar och ja sen var det väl inte så mycket mer än ett par gräskullar, man fick inte ens gå över dem, utan bara runt.Inte kliva på de gamla kungarna, nej nej... Vi gick en liten tur till Disagården, det var någon slags hembygdsdag där idag och små vimsiga gummor med hucklen stod och försökte servera kaffe och fattiga riddare, de var ju för gulliga! Där kunde jag även få en glutenfri bulle, småkakor eller chokladkaka med vispgrädde om jag hade velat. Jag tog en bulle och en nostalgihallonsoda.


Kungshögarna, behöver jag säga något mer??

Det har varit en toppenhelg, men nu är jag trött i hela kroppen, dags att snart krypa till kojs, så att jag orkar jobba imorgon ;)

3 kommentarer:

  1. du får åka till västerås och gå på våran kungagrav. där får du även åka pulka på vintern. =)

    SvaraRadera
  2. Jaaaa, vi kommer helt klart och åker pulka på gammelkungen i vinter ;)

    SvaraRadera
  3. Härligt att komma iväg sådär!! Du borde verkligen åka till Italien... de har restauranger med certifikat för att ha glutenfri mat, och för att ha kvar certifikatet måste de följa vissa regler så det känns rätt tryggt att äta där! Jag var på en sån restaurang i Como och blev verkligen behandlad som en prinsessa! Där kan man verkligen snacka om det lilla extra.

    SvaraRadera