onsdag 25 augusti 2010

Next thing on my list...

När man som jag får diagnosen sent i livet, så har man ju haft en massa drömmar och framtidsvisioner och så en dag ska man helt plötsligt anpassa livet efter ett tarmludd som inte vill ha en endaste vetesmula… Det är ju en smula omvälvande, men kanske inte helt omöjligt…

När min läkare ringde och sa att mitt glutenvärde var väldigt förhöjt och hon skickar mig på remiss till Gastro, så var min tanke - ok jag kan vara glutenintolerant, jag kan godkänna det direkt. Bara jag slipper göra gastroskopin! (Min värsta mardröm, har en liten släng av ”kräkfobi”.) Men så fick jag ju inte göra *suck* och dessutom så måste man ju göra en nycheck efter ett år och som grädden på moset så kommer jag att få göra minst en till innan året är slut. Tänk två på ett år :( Så på något sätt måsta jag pigga upp mig med lite ”glutendrömmar”…
Jag har ju inte gett upp mina gamla drömmar, men jag har ju upptäckt att jag har en del önskemål i mitt nya glutenfria liv. Så jag har gjort en lista, som jag kommer att fylla på eftersom jag kommer på något mer. Jag har haft det i mitt huvud tidigare och då har det inte varit en lista direkt, men tänkte att det blir en mer måste-göra-lista när det är fler som tar del av den. Och så har jag tänkt att det är ett bra tillfälle att få hjälp med den också! Vissa saker är ju enklare än andra… Och JA, jag älskar Leila bakar…
Först kommer listan och sen förklaringen ;)

Mina glutendrömmar-lista

1. Öppna ett allergicafé i Stockholm
2. Äta allt som alla andra gör
3. Provbaka allt ifrån en Leila bakar-bok
4. Köpa en kanelbulle på Pressbyrån närhelst jag blir sugen
5. Glutenblogga
6. Skriva en egen glutenkokbok/bakbok
7. Alltid ge feedback till restauranger mm om mina glutenupplevelser där
8. Införa allergicertifikat för restauranger (cred Susi)
9. …

Lite förklaringar:
1. Sen jag fick min diagnos så har jag känt att utbudet i sthlm är alldeles för snålt för allergiker. Speciellt på fikafronten då! Har ju alltid tyckt det är mysigt att gå på café och ta en kaffe och något smarrigt till, men nuförtiden är utbudet lite skralt. Därför skulle jag vilja öppna ett eget allergicafé! Fika för alla!

2. Vill inte begränsa mig så mycket, utan försöker att alltid hitta mina egna varianter. Jag vill inte nöja mig med en fabrikstorr variant om jag kan göra den själv och den blir tusen gånger så god…

3. Ska köpa Leilas Piece of cake eller One more slice och baka alla recepten på glutenfritt vis.

4. Det finns väl inget mer irriterande än att gå förbi Pressbyrån på Centralen och känna den underbara doften av nygräddade kanelbullar. En dag ska jag också köpa och äta en därifrån!!
5. Har ju precis börjat blogga och hoppas att jag fortsätter. Jag skulle kunna sätta ett litet streck över den som att den är avklarad, men jag kan inte ens skriva dagbok ordentligt för mig själv. Så jag väntar tills jag ser att jag klarar det hyfsat bra ;)

6. Skulle vara kul att göra en egen kok/bakbok, tänk om den kunde stå på något flashigt ställe i en bokhandel och bara lysa ikapp med Leilas ;)
7. Jag är alldeles för dålig på att säga till när jag varit missnöjd med något. Är så trött på att trots att man förvarnat långt i förväg om glutenintolerans, så kan det ändå hända att man inte får t.ex. bröd till maten(jag menar hur svårt är det att fixa??), utan det är bara maten som är anpassad. Jag blir ju även skitlack när mina kollegor får en hel kakbuffe och jag får en liten kanelbulle och en torr semperkaka att tugga på…(förlåt Semper, men de är tyvärr väldigt torra och tråkiga) Alltså om det varit dåligt för mig, så ska det vara bättre för nästa allergiker som kommer dit!!

8. Fick inspiration av en kommentar av  bloggkollegan Susi, som varit i Italien och där fanns det minsann restauranger som var allergicertifierade. Hon hade blivit behandlad som en prinsessa och det skulle jag vilja att alla allergiker blev på restauranger här i Sverige. (den här punkten kommer jag definitivt behöva hjälp med!!)

9. Det kommer nog mera…


Nån som hänger på?? :)

Kan rekommendera den här boken, som jag fått lite inspiration av

8 kommentarer:

  1. Wiiii, vilka mål! Fantastiskt! Framför allt det där med allergicertifikat. Skandal att vi inte redan har det i Sverige! Men, om du är ute efter enbart glutenfritt, kalla det celiakicertifikat istället. Celiaki är ingen allergi, det är en autoimmun sjukdom.
    Lustigt det där med kanelbullar, skrev precis en kommentar om det i min systers blogg! Pressbyrån, jag hatar dig... osv.:)
    Angående gastron, tänk på att det finns Dormicum och att du har rätt att få det. Jag hade totalpanik och fick det, och det gick jättebra. Och jag ska minsann inte ha nån specialbehandling bara för att jag är sjuksköterska, känner doktorn och vet vad det finns för mediciner att tillgå...(fast det kanske jag fick ändå..vet inte)
    Förresten... bor du i Sthlm? Jag ska dit snart.. vore kul att ses! Och förresten..(igen) jag tror jag har klantat mig med bloggflytten. Håll koll på min hemsida, all info kommer att finnas där. http://www.susi.nu. Sorry för en superlång kommentar:(

    SvaraRadera
  2. Jag hänger på:)
    Behöver "lära mig" att baka glutenfritt, så att jag har nått smarrigt att bjuda på när ni kommer på besök...och inte bara några torra Semper kakor;)
    Tänkte att jag skulle ta och baka biskvier, kommer en rapport om hur det gick sen!

    SvaraRadera
  3. Klart jag hänger på! det är allt för ofta jag nästan ber om ursäkt för att jag har celiaki.
    Kul att du hittade min blogg förresten, trodde inte att någon gjorde det...
    Nu har jag länkat till din också :)

    SvaraRadera
  4. Det vore fantastiskt om du verkligen testbakade allt i Leilas bakböcker! Och skriver en egen bok om hur det gick och hur du till slut lyckades göra det på bästa sätt. Hoppas du har mycket fritid... :)
    Heja dig!!!

    SvaraRadera
  5. Visste du att scuf har ett allergicafé i Solna som har allt glutenfritt och även en hel del laktosfritt! Du borde spana in deras hemsida för mer inspiration www.scuf.se svenska celiaki ungdomsförbundet!

    kram Karin

    SvaraRadera
  6. Jag tycker Du har lysande idéer! Jag fick också min "dom" 2009, som 40-åring, - tål inte gluten och inte mjölkprotein. Världen blev med en gång vädligt begränsad! ´Tack och lov är jag intresserad av matlagning och bakning men det har ändå varit en utmaning. Min dröm är också en kak-kokbok men hur realistiskt är det?! Fast om man inte ens försöker så...

    SvaraRadera
  7. Hej,

    har precis hittat din blogg...mycket fina recept som jag tanker prova :)
    Jag bor i Wales sedan 12 ar tillbaka och har finns det knappt nagonting for gluten intoleranta!! Till och med sist jag akte hem till Stockholm och letade glutenfri lunch pa Heathrow mottes jag av "Ah...you mean you're a vegetarian?". Jag njuter nar jag aker till Stockholm och kan handla glutenfritt brod och godsaker i mataffarerna! Hoppas pa mer dock och ser fram emot att prova Friends of Adams nasta gang jag kommer hem. Jag har ocksa hort att Italien ar ett av dom basta landerna att semestra i om man ar gluten intolerant. Har till och med last att gluenintoleranta italienare far betald ledighet fran jobbet varje manad for att inforskaffa speciella produketer!! Hoppas att alla dina drommar gar i uppfyllelse och ser fram emot nya recept pa din blogg...sjalv drommer jag ocksa om kanelbullarna :)

    Sara

    SvaraRadera
  8. Hmm, såg nu att jag inte varit inne här och kommenterat några kommentarer! ojoj..

    Tack alla iallafall för ert stöd =) Tjoho!

    Sara - kul att du hittat hit! Tråkigt att det är skralt med utbud i Wales! Hoppas att du har många som kommer och hälsar på och fyller p dina förråd :) Italien låter ju som ett drömland =)

    SvaraRadera