söndag 20 maj 2012

Råriktig mortoskaka

Det här måste väl ändå räknas som en riktig morotskaka? För den innehåller mest morötter och mindre utav annat gojs. Receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar Flickan & kakorna. Jag ändrade lite i receptet, men det är väl istort sett samma.
Är det bara jag som blir lite "irri" när det står 3 morötter och så vet man inte riktigt hur mycket en normmorot väger? Recepten kan ju bli helknas om jag tar tre mindre eller tre gigiantiska morötter... Har för mig att vi gick igenom en sån lista för hundra år sen när jag gick restaurangskolan, jag har iallafall inte lagrat någon morotsvikt i mitt minne. Tur att google finns, hittade att 60-70g är normalvikt för en morot. Så egentligen ska receptet ha 180-210 gram morot, men jag tog lite extra och ökade på kokosoljan en aning...
Ja, hur smakar då det här? Smaken är det absolut inget fel på, men det blev inte riktigt någon kaka av det hela. Mer som ett "gojs". Vi åt den med valnötter och kokosgrädde. Gott, men inte sådär wowjag måstegöradetigengott... Kan tänka mig att det är ett fräscht mellanmål på sommaren, med citron och de syrliga äpplet :-)

Rå morotskaka

250g morötter (2 st stl lite större)
180g rött äpple (1 pink lady)
2 msk kokosolja
2 färska dadlar
1/2 tsk vaniljpulver
1 tsk pressad citron

Smält kokosoljan på låg värme. När du ändå är där med skeden i kokosoljan, passa på att ta dig en sked, det ska vara bra för kropp, knopp och själ :-)
Skala morötterna och dela dem och äpplet i bitar. Grovhacka morötterna i matberedaren och tillsätt sedan äppelbitarna, mixa igen och tillsätt sen övriga ingredienser. Kör tills allt blivit en jämn smet. Fyll i portionsformar och ställ i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar