söndag 12 juni 2011

Formbröd till frukost och middag

Bröd är ju något som vi äter till alla måltider och alla vill ju äta ett gott bröd. I fredags var jag i Kungens kurva och handlade på Kvantum. Köpte med mig ett "vitt formbröd" - FriendsofAdam. Dels för att få lite rostbröd till frukost i helgen och så var jag sååå sugen på att göra en getosttoast.
Brödet har verkligen bra smak och håller sig mjukt länge. Jag har haft paketet framme i köket (annars har jag som regel att alltid ha mitt gf bröd i kylen) och det är fortfarande mjukt. Det som är lite minus som jag märkte idag var att den liksom klibbar ihop lite och det är svårt att få ut en hel brödskiva. När jag skivade den i fredags fick jag jämna och fina skivor. Kanske för att det har legat framme? Men smaken är iallafall densamma och det är supergott att rosta.
För lite fredagsmys stekte jag brödet i smör och sen la jag på en rejäl skiva getost, skjuts in i ugnen 250 grader i 8-10 min. Ringla över lite honung och strö över pinjenötter.




Fina fredagsskivor till toasten...


Söndag, alla skivor håller inte ihop riktigt, svårt att pilla ut den ena skivan från rosten ;-)


Getosttoast, mums!


4 kommentarer:

  1. Smarrigt med formfranska. Det lät riktigt gott med getost på, det måste jag testa.

    SvaraRadera
  2. Erika - Ja det är så himla gott med formfranska ibland! Med getost ännu godare :)

    SvaraRadera
  3. Jag har köpt det brödet flera gånger fast direkt på friendsofadam-bageriet i Hornstull. När jag köpt det där har det varit dagsfärskt. De har då sagt art det gärna ska ska stå nån dag just för att det är lite kladdigt när det är så nybakt. Men oj oj vad gott brödet är! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de gör ju så himla gott bröd på friendsofadam!!! Det som var konstigt här var ju att det blev kladdit efter några dagar... :)

      Radera