lördag 17 september 2011

Supersött, syrligt och salt

Förra året, nån gång efter mitt Rockyroad-bak, så fick jag en massa minimarshmallows över och dessa åkte fram vid ett fredagsmys. Jag gillar att doppa chips i gräddfil och då råkade det slinka ner en minimarshmallow tillsammans med ett gräddfilsdippat chips i munnen. Det var riktigt gott och sen dessa har jag haft en tanke att jag ska göra en marshmallowdipp. Jag läser många tårtbloggar och då har jag läst om en massa härliga tårfyllningar med bilar-, polly- och marshmallowfluff, så så svårt att få till kan det ju inte vara tänkte jag.
Kanske att jag hade i en marshmallow för mycket? Men ja, det gick ner iallafall även om det var sött. Jag åt med vanliga lättsaltade chips, men tror nästan att jag ska hitta nån sort som är mer saltig, för att matcha allt det söta. (Hmm, jag ska alltså testa det minst en gång till, haha) Nu blir det här ett dipp-recept, men kan tänka mig att det skulle vara gott med den här godissåsen till glass, åååå och kanske med choklad och bananer.

Marshmallowdipp

1 msk vispgrädde
4 marshmallows (använder Rocky Mountains Fruity som är gf)
1 msk vispgrädde
1,5 dl gräddfil

Smält marsmallowsen tillsammans med 1 msk grädde över ett vattenbad. När allt smält, blanda i ytterligare grädde för att få det att svalna. Blanda sen ner såsen i gräddfilen.



4 kommentarer:

  1. Det lät verkligen innovativt! Den tanken har aldrig slagit mig, men varför inte? Hur går det med flyttbestyren?

    SvaraRadera
  2. Hihi, det behövs nån liten justering för att det ska bli perfekt till chipsen. Tog lite på mina pannkakor idag och det blev mumsigt.
    Det går bra med flyttbestyren, det blir några lådor packade i veckan. Idag har jag rensat skafferiet, mycket gammalt som hamnar längst bak... :)

    SvaraRadera
  3. Ja du, vet inte om jag tycker det här låter toppengott eller... tvärtom ;) Men intressant är det i alla fall!

    Åh, jag älskar också varm fetaost och getost, YUM =D

    SvaraRadera
  4. Alexandra - Hihi :) Det är gott till rätt saker ;-) Men du har väl lite rätt, till chipsen var det inte så gott så att jag svimmade ;-)

    SvaraRadera