fredag 20 januari 2012

Långstekt karré och jag kämpar på ;-)

Har inte hunnit med att blogga så mycket den senaste veckan. Hmmm, varför??  Jo, nästan varje kväll så har jag somnat in en stund med trollet efter godnattsagan, sen har jag gått upp och likt en zombie satt mig i soffan brevid Mich och somnat igen... Måste väl vara för att min kropp håller på att rensa ut sig och för att jag är såå otränad. From måndag ska jag ta tag i träningsbiten, jag har ju ett gymkort som tickar iväg pengar varje månad och för tillfället gör det gymmet rikare än mig vältränad... *skäms på dig Therese*

Nästa vecka ska jag tillbaka till näringsterapeuten och få svar på prover, blir säkert nya matrestriktioner och preparat för att fylla på vitamin- och mineralförråd.

Maten funkar bra, det har varit lite trixigt den här veckan då jag har min diet, Mich kör LCHF och Trollet - Matrataren om det inte är pannkaka, pasta eller korv med bröd. Tre trixiga munnar att mätta... Nån som har några tips för att få barn att äta och tycka att det mesta är gott? Det kanske kommer med tiden? Eller har ni några barnsäkra recept?


Har inte varit så flitig med kameran de här veckorna, så jag har inga matbilder eller några himmelska matrecept. Läkakroppen maträtter är inte så upphetsande, men jag har verkligen kommit in i ett bra äta-mycket-grönsaker-stimm. Det måste jag verkligen hålla kvar, för det är ju så himla gott! Det måste bli mer en del av maträtten än något som man kokar lite sådär brevid baraförattdetsägsvarabra. En vacker dag så ska t.o.m Trollet äta broccoli och tycka att det är gott, känns som ett ouppnåeligt mål just nu, men skam den som ger sig...

Vi testade att göra långstekt karre, det blev supergott. Hittade receptet på en blogg, men nu kan jag inte komma på vilken det är. När jag kommer på det får jag lägga till det...

Ha en skön fredagskväll kära läsare!


Långstekt fläskkarré (4 port)

4 fläskkarréskivor
Olja och valfria kryddor (eller marinera dem innan)

Sätt ugnen på 150 grader, lägg karreskivorna i en ugnsform och stek i ugnen i ca 2 timmar.
Jag stekte butternutsquash tillsammans med köttet och kokade broccoli.

6 kommentarer:

  1. Du är verkligen duktig som kämpar på och håller ut! Jag vet hur trixigt det är med flera olika sorters kosthåll i familjen från den period jag var helvegetarian. Fortsatt lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Kjersti! Jag ska ju bli bra nu så det är bara att bita ihop och kämpa på :-)

      Radera
  2. Jag brukar ta en hel stek med karre,som jag tillreder på kärknölsvis.Jag ställer in steken på kvällen 80-90gr.Och det blir så himmla gott,mumsig gräddsås,mjölig potatis och en go sallad då e jag nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kärlknöl är ju sååå himla gott!! MÅste nog ta och göra det snart nu igen, när du påminner mig så fint :)

      Radera
  3. Oj såg inte att du var alergisk,men du tar ju va du vill,men det blit vääääldans gott kött...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det brukar ju oftast gå att få till det så att det passar de flest. Kanske inte en vegetarian då, men :-)

      Radera