lördag 7 januari 2012

Zuccinipasta Bolognese

Min första hälsovecka har snart gått och det har fungerat jättebra tycker jag! Kommer återkomma med ett inlägg om vad jag har ätit och lite om vad det är jag får äta. Det blir ju inte direkt några superspännande recept, men det är dock väldigt goda med myyycket grönsaker. Har hittat en ny favorit i sötpotatisen!
Idag har jag och Mich varit iväg till IKEA och köpt skoställ, äntligen börjar det bli ordning i våran hallgarderob! Imorgon ska vi försöka oss på att få lite ordning i klädkammaren, är sådär lagom motiverad för det, hmm...
Den här zuccinipastan gjorde vi nu ikväll, sååå himla gott. Det blir på nåt sätt lite pastakänsla över det hela. Den strimlade zuccinin serveras rå och blir mycket gojsig och god med köttfärsåsen. Receptidéen kommer ifrån Lauritzons "Snabblagad GI". Jag har ju fått lyxturen att jag får äta ost om den är lagrad i minst 12 månader, så jag kunde lyxa till det med riven parmesan :-)

Det är så skönt att det fortfarande bara är lördag! Ha en fortsatt skön helg allihop!

Zuccinipasta Bolognese (4port)
800g köttfärs
1 lök
2 msk olivoja (el ghee)
1 brk ekologiska krossade tomater
2 msk tomatpure
1 finriven morot
2 msk finriven rotselleri
2 dl lantbuljong (Renee Voltare)
2 pressade vitlökslkyftor
Salt, svartpeppar och oregano
(Ev 1 dl rött vin)

2 zuccini
Riven parmesan till servering

Bryn löken och köttfärsen. Tillsätt sedan övriga ingredienser och låt puttra under lock i 15-20 min.
Dela zuccinin i två delar och skala smala strimlor med en potatisskalare. Låt zuccinistrimlet ligga på hushållspapper och vätska av sig lite innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar