torsdag 24 mars 2011

"Dra mig upp" mot 10 000 besökare

Nu är det nära att trilla över på räknaren, straxt 10 000 besökare på bloggen!! Wow wow wow!! För att hjälpa till att spräcka gränsen ikväll så blir det Tiramisu, som betyder ungefär "dra mig upp" och det passade ju in en kväll som denna.
Imorgon får vi smaska i oss härligheten, den ska stå och gotta till sig i kylen. Men jag bjuder på recept och bilder redan idag. 
Har googlat för att försöka hitta ett recept på själva kexen, men har inte hittat något. Någon som har ett recept? Ska nog kolla mina skolpapper i källaren, har för mig att vi bakade dem vid några tillfällen... Om man inte får tag på glutenfria kex så kan man skära sockerkaka i strimlor.
Det här är även en barnvänlig variant utan alkohol.

Glutenfri Tiramisu

2 äggulor
2msk florsocker
250g mascarpone
2 äggvitor
GF Savoiardikex
Espresso

Vispa äggulorna pösigt med florsockret och blanda i mascarponen och rör ihop det till en slät smet. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner vitorna i äggsmeten.
Doppa kexen i kaffet och lägg ett lager i en stor form eller i portionsformar, bred över utav mascarponesmeten och lägg sen på ett till lager kex och avsltua med mer kräm. Låt den stå i kylen över natten.
Sikta kakao över innan servering.



9 kommentarer:

  1. Inte många kvar till 10 000 nu :-)

    SvaraRadera
  2. Grattis till att ha spräckt vallen!! Tiramisu är mums, jag gör det också ibland, men nu var det ett tag sedan. Jag har aldrig testat att baka själva kexen, jag använder också de färdiga glutenfria. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Grattis !!! Tiramisu låter mumsigt, jag är ett stort "fan" av mascarpone så det måste jag testa nån gång (det också !!! - jag börjar få en låååång "testa-lista", nice !

    SvaraRadera
  4. Cupcakesfluffan - Nej, nu har det runnit över :) tack för hjälpen :)

    Victoria - visst är det gott! Var inne och kikade på dina smarriga frukostar!! Kul och annorlunda blogg!

    Kjersti - Tack. Ha en fin helg!

    Mawiwa - Tack Madde :) Hihi, har också en superlång lista. Funderar på att skriva ut den på bloggen, så att jag inte missar något :)

    SvaraRadera
  5. Jättekul när man ser att man har lite besökare:) Coolt att det finns glutenfria savoiardi. Jag har aldrig gjort tiramisù faktiskt, får testa det nån gång.

    SvaraRadera
  6. Susi - det är skoj med många bloggbesök!Det är riktigt coolt när man hittar roliga glutenfria produkter i hyllorna, även om man får vara lite omsig och kringsig och kolla många olika affärer.

    SvaraRadera
  7. Så fint å finne andre som blogger glutenfritt! Ser kjempegodt ut -mye bra, må definitivt legge deg til i listen min :))

    SvaraRadera
  8. Spiseskje - Kul att du hittade hit. Jättekul att hitta andra som bloggar om glutenfritt. Så att man kan hämta lite inspiration och motivation :)

    SvaraRadera