måndag 7 mars 2011

Ge mig mera köttbullar, köttbullar...

Mmm, det finns väl inte något som slår hemmagjorda köttbullar?! Jag är en av dom som gillar att stå och rulla massvis med köttbullar. Det här är mitt favoritrecept som jag gjort i flera år nu. Om man vill skoja till det lite kan man krydda med Garam Masala och vips så får du köttbullar med Indisk touche. När min pappa fyllde 50 för några år sedan så stod jag och min syster och rullade flera kilo med indiska miniköttbullar till buffen. Tror att det var i teskedsstorlek och det tog sin tid, det blev väldigt populära på festen iallafall :) Till vardags så gör jag modellen större, annars tar det sån tid när man är vrålhungrig. Jag använder mig av ett matskedsmått när jag rullar bullarna, har en sån fiffig som är rund i botten och det blir jättefina bullar. När trollet inte är hemma så brukar jag krydda färsen med timjan eller persilja, ja vad man än gillar för kryddning i sina köttbullar. Men jag kan varmt rekommendera Garam masala!

Glutenfria köttbullar
400 g köttfärs
1 1/2 dl mjölk (eller vatten)
3/4dl boveteflingor eller ren havre
1msk potatismjöl
1 ägg
salt & peppar
Ev 1msk finhackad fräst lök
Smör till stekning

Låt boveteflingor och potatismjölet svälla en stund i mjölken. Vispa ner ägget och kryddor, tillsätt köttfärsen och blanda ihop allt. Forma köttbullarna med tex ett matskedsmått och ha lite kallt vatten till hands för att doppa måttet i emellan bullrullningarna. Stek i mycket smör :)


6 kommentarer:

  1. Garam masala är jättegott i köttbullar! Jag gjorde det till ett knytkalas en gång. Jag har gjort glutenfria köttbullar så länge jag kan minnas, jag brukar bara ha i kött, olivolja, en msk passerade tomater, vitlök o riven parmesan. GOTT!

    SvaraRadera
  2. Ja tänk om vi skulle ta och träffas och rulla lite köttbullar igen:)

    SvaraRadera
  3. Hmm det såg ju gott ut och verkar rätt enkelt... Kanske jag ska våga mig på att lämna ravioliburkarnas värld och rulla egna köttbullar någon gång? Fast då var det ju det där med tålamod... ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Susi - låter mumsigt med parmesan i, måste jag testa någon gång.

    Alex - Jaaa, det får vi göra med brudarna någon gång :)

    Anna - det är enkelt ;)ravioli är ju smarrigt också :)

    SvaraRadera
  5. Hemmagjorda köttbullar är så gott, men jag hatar att stå och rulla dom :-)

    SvaraRadera
  6. Cupcakesfluffan - :) Tänk att man kan ha så olika intressen ;-) Jag gillar att rulla och äta dem (såklart) hihi

    SvaraRadera