torsdag 31 mars 2011

Glutenfria scones - vabscones

Idag är jag hemma med trollet som är förkyld och lite hängig, ingen feber än så länge. Men de sa på dagis att hon sett lite hängig ut och så "fick" hon näsblod igår på dagis. Lika bra att vila upp sig lite tills helgen :) Det var dåligt med bröd hemma, så vi gjorde scones till frukost. De blev supergoda måste jag säga! Har tagit receptet från Lailas recepthäfte, men tog av hennes grova mjöl istället. Fick lov att ta lite mer filmjölk, för degen blev smulig med bara 2dl. Vi gjorde degen i matberedaren, så smidigt! Fattar inte varför jag inte köpt någon matberedare tidigare??
Vi åt dem med bara smör och ost, hade velat ha aprikosmarmelad men den städade jag ur kylen i förra veckan med bästföredatum 2010-06, hmmm... Till det så kokade jag mig en kopp te på Skellefteblandning och trollet fick varm choklad. En riktig mysfrukost!
De bitar som blir över brukar jag spara och köra i brödrosten.

Scones (4 st)

3 dl Lailas gröna mjölmix
1dl pofiber
3 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 g smör
2-3 dl filmjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna, vi lade ner allt i matberedaren och mixade några sekunder. Tillsätt smör och filmölken och mixa till en kletig smet. Klicka ut fyra högar på en plåt, ta lite mjöl på händerna och forma och platta till dem. Skär skåror så att varje bit får 2 eller 4 bitar och nagga dem med en gaffel.
Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter.




Te i favoritkoppen och smarrigt med ost på sconesen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar