lördag 19 mars 2011

Glutenfri Crunchig Fruktmüsli

Den här månaden har verkligen gått fort! Är så skönt att det äntligen är mars och att våren är på väg även om det kommer att komma ett och annat bakslag och kanske något snökaos. Men det är ljust och solen skiner idag!
Jag har startat morgonen med müslibak. Har spanat in receptet ett tag i boken "LCHF på mitt sätt", men ville göra en fruktigare müsli. Det godaste med müsli är ju frukbitarna som ofta är alldeles för få, russin brukar det finnas i överflöd, men det är ju de andra frukterna som är godast. Därför fick det bli våra favoritfrukter; annans och papaya. Den här müslin görs i två steg med blötläggning av en del av ingredienserna på kvällen och sen ihopblandning och rostning dagen efter. Jag är verkligen nöjd med resultatet! Crunchig, söt och god!

Det här är mitt bidrag till Månadens sötsak hos Tea på bloggen Söta saker, mars månads tema är Frukt.

Crunchig fruktmüsli

3dl helt bovete
2dl solrosfrön
2dl kokosflingor
3msk agavesirap
2tsk vaniljsocker
1tsk malen kardemumma
1dl torkad annans
1dl torkad papaya

På kvällen:
Skölj bovetet i varmt vatten flera gånger. Blötlägg bovete och solrosfrön över natten.
Morgonen efter:
Sätt ugnen  på 200 grader. Häll av blötläggningsvattnet och skölj ordentligt. Lägg hälften av fröblandningen i en matberedare och kör hastigt i några sekunder så den bara mixas lite. Blanda detta med resten av bovetet och solrosfröna. Tillsätt kokos, agavesirap, vaniljsocker, kardemumma och frukt.
Bred ut blandningen på en plåt och rosta i 20-30 minuter. Blanda om då och då. Låt müslin stå kvar i eftervärmen för att få den riktigt torr.


7 kommentarer:

  1. Jag brukar också göra en variant på den här (utan agaven och utan att mixa). Så gott! Ska testa kokos i min nästa gång, tror jag :)

    SvaraRadera
  2. Verkar gott! Jag brukar aldrig blötlägga, utan blandar med vatten + olja + agave och låter det stå en stund innan jag rostar i ugnen. Kolla gärna in min Piggelinmysli för variation. Jag ska faktiskt testa din variant.

    SvaraRadera
  3. Oooh vad jag älskar musli! Dock har vi aldrig grejer hemmma till att göra en hemmagjord när man är sugen på de..

    SvaraRadera
  4. Cecilia - Kul! Har du din variant sparad någonstans? Bloggen kanske?

    Kjersti - Ska kolla in din piggelinmysli!

    Nathalie - det brukar vara så hos mig med. Men just i helgen hade jag förberett mig :)

    SvaraRadera
  5. Å det låter verkligen hur gott som helst, Mums. Kändes aningen krångligt dock men när man ändå håller på i köket så!

    Gillar du LCHF på mitt sätt, har spanat lite på den!

    Tack för hejaropen inne hos mig i förra veckan!

    kram Angela

    SvaraRadera
  6. Angela - Det är inte så krångligt som det kanske låter, när man ändå är igång som du säger ;)

    Jo, jag gillar LCHF på mitt sätt, har dock märkt att många andra böcker verkar innehålla ungefär samma recept, så jag tror inte det spelar någon roll vilken man tar.

    Det är jätteskoj att läsa om hur det går för dig :) Kram kram

    SvaraRadera
  7. Jag blötlade 1 dl linfrö och 1 dl solrosfrö, så att "gelén" som bildas fick det att hålla samman och tillsammans med 1 dl havrekli bli lite större bitar. Det gillar mina barn.

    SvaraRadera