torsdag 17 mars 2011

Trollets Chokladplättkakor

Det var dags för föräldrafika på dagis igen och Trollet hittade ett recept på Chocolate-chip cookies i vår nya kakbok "Massor av kakor" av Jacquline Bellafonte. Vet ju redan innan att det inte kan bli som på bilderna när det bakas med glutenfritt mjöl, men varje gång hoppas jag ändå lite att jag ska få till en bra mjölblandning och få superduperfina kakor. Min första gräddning blev en enda stor kaka över hela plåten, de flöt verkligen ut och så hade jag tagit mycket deg. Resten gräddade jag några i taget, då gick det bättre. Det blev väldigt platta, men sega och goda. Lite som plättar eller pannkakor, därav döptes de till Chokladplättkakor av Trollet. Allihop gick åt på dagis och receptet efterfrågades. Imorgon får bästtjejerna på jobbet smaka utav mina ihopgräddade kakor.

Trollets Chokladplättkakor

140g smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
1/2tsk vaniljsocker
2 1/2 dl lailas gula
1 dl havremjöl
1tsk bakpulver
150g hackad vit choklad
150g hackad mörk choklad

Rör ihop smör och socker tillsätt vaniljsocker och ägg. Blanda mjöl och bakpulver i en separat bunke, tillsätt det i smörblandningen. Rör ner hackad chokla. Låt stå i kylen en stund eller plasta in i rullar och lägg i frysen.
Lägg ut klickar/skivor på en bakplåtsklädd plåt, ha stort avstånd emellan för de flyter ut! Grädda i 175 grader i 12-15 minuter.


Fina klickar med bra mellanrum


Fina, sega och platta


För litet mellanrum, då blir det såhär ;)

4 kommentarer:

  1. Mmmmmm, de var suuupergoda!!!
    Tack för kakor och recpetet,vad ska man ha istället för Lailas gula - samma mängd vetemjöl?

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Jepp,det är samma mängd vetemjöl; 3 1/2 dl (istf lailas & havremjöl)

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut. Jag är alltid på jakt efter goda kakrecept. :-)

    SvaraRadera
  4. Erika - Aha, ett kakmonster till, som jag då :)

    SvaraRadera