lördag 18 september 2010

Glutenfria Leila-baguetter, del 1

Nu  kommer nästa prövning, baguetter... Har haft en period nu när jag nästan helt undvikit att baka bröd, det har bara blivit tråkigt och torrt. Men nån gång måste tjurskallen sluta brödbakarsura och ge sig och försöka igen. Pizzan förra helgen gick ju jättebra, så jag tuffar på mig och gör ett baguetteförsök. Det som är bra med att göra baguetter är det finns ingen baguette som smakar bra dagen efter baket. Alltså safe att göra glutenfria ;-)
Det kommer nog att få bli flera försök och så finns det ju flera olika sorters baguetter i One more slice, med bla oliver, rödbetor och choklad. Men nu blev det alltså helt vanliga...

Grundrecept 4 baguetter

Deg 1 (poolish/starter)
5g färsk jäst
3dl kallt vatten
5dl Lailas gula

  1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet.
  2. Tillsätt mjöl och rör tills den lösa degen är slät.
  3. Täck bunken med plastfilm och jäs i minst 4 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten.

Deg 2
15g färsk jäst
3dl kallt vatten
1 sats deg1 (poolish)
1msk salt
1msk strösocker
6dl Lailas gula mjöl + 1-2 dl extra för utbakningen

Matolja till plåtarna
Flingsalt

  1. Smula jästen i en bunke, tillsätt vatten och rör om
  2. Tillsätt deg1, salt, socker och sist mjöl tills degen går ihop. Arbeta degen i maskin på låg hastighet i ca 15 minuter.
  3. Jäs degen i bunken under bakduk/plastfilm i ca 1 1/2 timme.
  4. Sätt ugnen på 240 grader.
  5. Stjälp över degen på välmjölat bakbord, dela den i fyra delar och tryck försiktigt ut varje del med fingrarna till en rektangel.
  6. Vik in långsidan på varje rektangel, rulla ihop och spetsa till ändarna.
  7. Vrid baguetterna ett varv och lägg dem på en välsmord plåt
  8. Låt dem jäsa under bakduk i ca 1 timme
  9. Pensla baguetterna med vatten och strö över flingsalt. Gör några snitt med en vass kniv diagonalt över varje baguette och ställ genast in plåten i mitten av ugnen.
  10. Sänk temperaturen till 200 grader när bröden fått lite färg.
  11. Grädda tills bröden sammanlagt stått inne i ca 30 minuter, låt svalna på galler utan bakduk.
                                                 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag gjorde Deg 1 igår kväll och hade den i kylen över natten. Jag var nog lite för modig och tog 5 dl mjölmix som i ursprungsreceptet och imorse så var degen väldigt hård. Jag tog mindre mjöl i Deg 2 i stället. Men behövde en hel del mjöl för utbakningen. Man måste ha väldigt välmjölat bakbord. Degen var kletig, men inte så lös. Jag hade jättebra hjälp av min plåtdegspade när jag skulle rulla ihop mina rektanglar. Gör små rektanglar! Min första gjorde jag ganska stor, men fick problem att få den på plåten, för degen liksom stretchade ut sig och blev lite svårhanterlig. När jag gjorde mindre rektangel gick det mycket bättre och jag kunde tom vrida dem lite.
Nu flöt de ut på plåten och blev lite platta och det står ju att man ska sänka temeraturen när de fått lite färg, men mina är helt utan färg... Jag sänkte efter 20 min, får kanske ha ännu högre temperatur från början nästa gång. Och så ska jag ha i husk eller något liknande i degen vid nästa försök. Och när jag blivit baguetteexpert så ska jag köpa baguetteplåtar.

Men nu ska jag ta och röja upp efter morgonens bakattack. Jag har hunnit småröja lite emellanåt, men ändå så är hela köket som ett mindre bombnedslag och det här är bara en del av diskbänken...
Sen blir det provsmakning!

2 kommentarer:

  1. Jag bakade också baguetter idag. :-)
    Hoppas dina blev bra.

    SvaraRadera
  2. Nja, superbra blev de väl inte. Jag får inte till andra jäsningen så bra.. Men de blev goda iallafall och ikväll så använder vi resterna till middagsmaten, som blir rengulasch med knödel :)

    SvaraRadera