fredag 17 september 2010

Fredagsmys med fetaostbiffar

Dåså blev det fredag igen, fattar inte riktigt hur fort tiden går. Det var ju nästan nyss måndag? Och på måndag säger jag, men det var ju nyss fredag och härlig helg...
Det har varit en fullspäckad vecka med troll-lek, bakning, företagsfest och en jobbresa till Oslo. Så nu är jag helt slut. Orkade inte göra något avancerat till middag, hade en massa fetaost i kylen. Så det blev fetaostbiffar helt enkelt. Bara att rör ihop och tjoff in i ugnen och så hinner man göra en massa annat medans det steks. Jag ska prova att göra "Leila-baguetter" imorgon på förmiddagen, så jag har gjort den första degen som ska stå i kylen över natten. Skriver mer om det imorgon, ska bli spännande att prova!

Superenkla fetaostbiffar

500g färs
1msk Dijonspenap
3 msk hackad persilja
salt & peppar
Fetaost i kuber
Flytande smör

Blanda färsen med senap, salt, peppar och 2 msk persilja. Man behöver inte ha dijon det går bra med vanlig senap, men Dijonen ger himla god smak. Man kan välja att göra stora eller många mindre biffar. Ta en lagom klick med färs och platta ut i handen, ta en fetaostkub och lägg mitt i och kläm ihop till en biffbolll. Lägg biffarna i en ugnssäker form, ringla över smör och lägg lite persilja på varje biff. In i ugnen på 175 grader i ca 25 min.


Vi åt bara ris till våra biffar idag och det blir lite sky i ugnsformen som man kan hälla över riset. I ursprungsreceptet så var det kokt potatis, lök och morot till och det är jättesmarrigt. Är också gott att göra en tomatsås som man sen har till eller häller över biffarna de sista 10 minutrarna i ugnen.

                                                       ~~~~~~~~~~~~~~

Nu blir det en fortsatt lugn kväll, lite Idol, Brownie och en massa chips hoppas jag att jag ska orka med innan jag fredagsdäckar på soffan... Imorgon ska vi nog åka och titta på Östasiatiska museets terrakottagubbeutställning, vi får se om jag har någon energi kvar efter baguettbaket ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar