onsdag 15 september 2010

Trollets rosafluffiga blåbärsmuffins

Det går ju inte att undgå alla duktiga cupcakesentusiaster uti bloggvärlden. Vilken sida jag än är inne på så hittar jag alltid en ny länk till en ny bagerska (har hittills bara stött på tjejer) som har gjort någon superläcker cupcake med fluffig krämig glasyr och någon fin dekoration. Alla är ju så himla duktiga!! I måndags så gjorde jag och Trollet cupcakes, men vi säger muffins annars tror jag inte att hon förstår vad det är ;)
Muffinsreceptet är från Lailas recepthäfte och Fluffy frosting från Brownies och cookies-bok från Aftonbladet/tasteline

Muffins ca 15st

2 ägg
2 dl socker
4dl Lailas gula mix
2tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
50g smör
1 dl mjölk
1dl blåbär

1. Vispa ägg och socker pösigt
2. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner detta i äggblandningen, varva med smör och mjölk om det börjar bli "trögt"
3.Fyll muffinsformarna till 2/3 och lägg i blåbären, grädda sen mitt i ugnen, 175 grader i ca 10 min

Fluffy frosting

2 dl vatten
2 1/2 dl socker
1/2 tsk citronsaft
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker

1. Börja vispa äggvitorna fluffigt
2. Blanda  vatten, socker och citronsaft i en kastrull, låt den sjuda utan omröring tills sockret har smällt och tillsätt sedan den varma sockerlagen droppvis i äggskummet under ständig vispning. Det ska ta ca 10 minuter att vispa ner lagen!!
3. Pudra över vaniljsockret och vispa ytterligare några minuter
4. Färga med karamellfärg
5 Spritsa fluffet på dina muffins och dekorera med strössel

                                                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lilltrollet gillar att baka, även om det oftast blir så att hon är med i början och så får jag ta hand om resten och disken. Hon gillar att röra, mäta och såklart slicka ur skålen. När vi skulle till dagis morgonen efter så hittade jag lite glömd, intorkad muffinssmet i pannan på henne, hihi...

Hon var särskilt stolt över sin hjärtmuffins :)





2 kommentarer:

  1. Vilka underbara cupcakes!!
    Frostingen ser ju hur god ut som helst! Har du färgat den med glitter/pärlemorfärg? Så härligt tjejig! :)

    Känner igen det där med att barnen gärna är med och gör det roliga och att de sedan är väldigt snabba med att försvinna när man ska röja upp.. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack Annica :) Vi har färgat med vanlig karamellfärg, antigen så är det sockerlagen som gör att det ser glittrigt ut eller så är det min kamera som blixtrar lite :)

    SvaraRadera