lördag 18 september 2010

Lördagsfrukost med Ricotta pancakes

Medans baguettedegen ligger för jäsning, (hoppas hoppas att det blir bra, jästen är från i söndags och jag vet inte om det kommer att funka med den) så gör jag lite lyxfrukost till mig och Mich. Nu blir det Leilas ricotta pancakes :)

Grundrecept - 8 pancakes

3 ägg
250g ricottaost
2 1/2 dl mjölk 3%
2 1/2 dl Lailas gula mjölmix
1 tsk bakpulver
1 nypa salt

Smör till gräddning
Lönnsirap, färska bär och vaniljglass till servering

  1. Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitaorna).
  2. Blanda ricottaost, mjölk och äggulor i en bunke.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
  4. Vispa äggvitorna luftigt och vänd försiktigt ihop dem med smeten.
  5. Smält en klick smör i en medelvarm stekpanna. Skeda ut smeten, 1/2 - 1dl smet (per pannkaka) i pannan. Grädda dem gyllene på båda sidor.
  6. Servera med lönnsirap, färska bär och vaniljglass.
Mmmm, det här var jättesmaskiga!!! Vi åt med bär, lönnsirap och soyagrädde. Jag köpte sånna roliga hjärtanformar på Åhléns igår (de är egentligen för äggstekning) och provade att steka de första i dem. Var lite svårt att få dem snygga, för smeten fastnar på kanterna. Så resten blev mellanplättar istället. Jag tror att det blev nästan 16 stycken pancakes. Nu ska jag snart pensla  mina baguetter och skjutsa dem i ugnen...

2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott med pannkaksfrukost. Kanske ska försöka övertala mina killar att ha det som frukost imorgon.

    SvaraRadera
  2. Hur gick det? Fick du pannkaksfrukost? :)

    SvaraRadera