söndag 12 september 2010

Ica-shopping

Har varit på min absoluta favvobutik, ICA Maxi i Lindhagen!! Ska väl erkänna att jag är där ett par gånger i veckan på lunchen och bara flanerar runt och hittar allt möjligt spännande! Där har de väldigt bra glutensortiment med alla mina favoriter, tex Shär och Lailamjöl.
Häromveckan upptäckte jag att soyan som jag använder nån gång ibland, innehåller veteråvara... Ooops, har ju för mig att jag läst någonstans nån gång att soya skulle vara safe... Men men, jag tog en tur till favvo-Ica och hittade en som inte innehöll gluten, dubbelt så dyr som alla andra sorter såklart. Den är från Renée Voltaire, ekologisk och allt ;-) Nu har jag inte hunnit smaka på den, men hoppas att den smakar som den kostar.
Det blev också några baguetter, pasta och Lailamjöl, nu ska jag även testa den Gröna, som kommit in ganska nyligen.

5 kommentarer:

  1. Enligt celiakiförbundet och de flesta andra skrifter jag har läst, ska soja vara glutenfri fast det är gjort på vete, minns inte men det försvinner i produktionen på nåt sätt.

    SvaraRadera
  2. Aha, då kommer jag alltså inte ihåg helt fel :)Men för tillfället kör jag supersafe, eftersom tarmen inte verkar gilla minsta lilla glutensmula. Försöker köra allt strikt naturligt glutenfritt.

    SvaraRadera
  3. Ja jag har också läst och hört på flera ställen att soja går bra för oss glutenintolernata. Men visst blir det förvirrande när det finns soja som heter just glutenfri.
    Läste nu på allergimat.com att glutenintolernata kan äta vanlig soja men däremot inte de som är veteallergiker.http://www.allergimat.com/dietist.asp?id=71

    SvaraRadera
  4. soja ligger under ppm-värdet för glutenfritt. Kolla bulletinens arkiv. De hade en hel artikel om soya för något år sedan!

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  5. Kristin och Karin, har läst om sojan nu :) tack för länk. Kör nog ändå på den som verkligen inte har någon vete i ingrediensförteckningen ;)

    SvaraRadera